Reclameblok Jinek verplaatst door RTL voor experiment
Kijkers van Jinek werden vrijdagavond verrast: de talkshow werd plotseling onderbroken voor reclame. Normaalgesproken volgen de commercials na de introductie van de gasten, maar dat was dit keer niet het geval.
Bij de overstap naar RTL 4 liet Eva Jinek weten dat haar talkshow ‘onveranderd’ zou zijn. Hiermee werd onder meer bedoeld dat de talkshow zonder onderbreking van reclames zou zijn. Vrijdagavond werd daar van afgeweken. Toen volgde de reclame niet na de gastenaankondiging, maar pas na tien minuten.
Experiment
RTL liet zaterdag weten dat de reclameonderbreking eenmalig was verplaatst, omdat de zender wil onderzoeken wat dit voor gevolgen zou hebben voor de latenighttalkshow. „We hebben eenmalig de enige onderbreking verplaatst, om te kijken wat voor effect dit zou hebben", zegt RTL over het experiment.
De onaangekondigde verandering zorgde wel voor wat boze reacties van kijkers.
De tekst gaat verder onder de Tweets.
Ik kijk sporadisch #Jinek en word nu ineens? verrast door een reclameblok?
Zijn de kijkcijfers toch zo slecht dat Eva haar eis tot geen onderbreking door reclame geen gestand kan doen? Dat wordt nog minder kijken door mij dus. 👎😞— Blik van Joop (@J_Eding) February 21, 2020
Oh toch onderbroken door reclame @Jinek_RTL dan Schakel ik over naar #op1! Fijn weekend!
— Hans (@HansfirstEBike) February 21, 2020
Door de reclame #Jinek nu over naar #Op1
— Ed Schut (@EdSchut28) February 21, 2020
Zeg, waarom zit er reclame in #Jinek ? Ik dacht dat we daar niet aan deden?
— Tamara Geraeds (@TamaraGeraeds) February 21, 2020
@Jinek_RTL we zijn weer gefopt toch reclame in de talkshow van Jinek , #evaJinek dit is het begin van het einde ,dit ga je verliezen ik zou snel weer terug gaan naar de NPO
— Tom Boelen (@TomB1941) February 22, 2020
https://twitter.com/ErpKuhlman/status/1230971296034566144
Teruglopende kijkcijfers
Jinek kampt met teruglopende kijkcijfers. Werden de eerste paar uitzendingen nog bekeken door gemiddeld zo’n 900.000 kijkers, de afgelopen week moest de talkshow het doen met gemiddeld 664.000 geïnteresseerden. Voor concurrent Op1 op NPO 1 bleven de afgelopen week gemiddeld 716.000 mensen thuis.