Europa betaalt miljoenen voor vleesreclames
Europa geeft miljoenensubsidies voor reclames over vlees. Dit staat haaks op het Nederlandse beleid om vleesconsumptie te ontmoedigen.
Dat blijkt uit onderzoek van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier. Anne Hilhorst van Wakker Dier zegt dat Europa in een „sterk verouderd en onhoudbaar subsidiesysteem leeft dat ten koste gaat van dier, milieu en gezondheid.”
Sinds 2017 gaat er zo’n zestig miljoen euro naar vleesreclames. Daarin stimuleert Europa actief de vleesconsumptie. Nederland probeert juist de consumptie van vlees te ontmoedigen door onder andere campagnes voor het eten van minder vlees te steunen.
Kipconsumptie
Afgelopen november betaalde de Europese Commissie voor een reclamecampagne voor kip een bedrag van 4,4 miljoen euro. Die campagne start in 2020 en loopt de komende twee jaar in zes EU-landen, waaronder Nederland. Doel van deze campagne is de kipconsumptie met 1,22 procent te laten stijgen. Verder worden ook andere vleessoorten zoals rund-, varken-, geiten-, en schapenvlees gesubsidieerd.
Hoewel Nederland hard haar best doet de vleesconsumptie te verminderen, werkt het verouderde Europese beleid tegen. Hilhorst legt uit: „Zelfs reclame die regelrecht in strijd is met maatschappelijke doelen krijgt financiële steun. Nederland kan en moet veel strenger zijn op Europese subsidies.”
Wakker Dier pleit in brieven aan EU-commissaris Timmermans (Green Deal) en LNV-minister Schouten om een eind te maken aan de geldverstrekkingen van de EU.