Basisscholen te laag niveau door lerarentekort
Middelbare scholen moeten brugklassers steeds vaker bijspijkeren, omdat ze met achterstanden van de basisschool komen. En dat heeft alles te maken met het lerarentekort.
Volgens het AD merken middelbare scholen dat leerlingen door het lerarentekort niet meer het gewenste niveau hebben. Sectororganisatie VO-raad vreest dat de leerachterstanden alleen maar groter worden, als er geen oplossing komt voor de problemen op de basisscholen.
De kinderen hebben vooral leesachterstanden als ze op de middelbare school komen. Zeker leerlingen die thuis geen extra hulp krijgen, gaan achterlopen. „We zien dat nu al gebeuren, maar ik vrees het ergste voor de leerlingen die nu in groep 8 komen”, zegt Maryse Knook, directeur-bestuurder van Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam.
Probleem
De VO-raad krijgt „de eerste signalen" binnen van een achteruithollend niveau bij brugklassers, met name in bijvoorbeeld de grote steden, waar het lerarentekort hard toeslaat. „Docenten zien dat lang niet alle leerlingen het niveau op de basisschool halen en veel moeten repareren. Dat probleem neemt alleen maar toe met het lerarentekort”, aldus voorzitter Paul Rosenmöller.
Middelbare scholen maken zich grote zorgen over de toekomst. Als het niet lukt om de schade te repareren, moeten leerlingen naar een lager schoolniveau of worden ze bij hun overgang naar de brugklas al gelijk lager geplaatst. Rosenmöller: „Voor de kinderen is deze situatie echt het ergst. Zij kunnen hun talenten niet voldoende benutten.”
Docenten op middelbare scholen kunnen deze problematiek er eigenlijk niet goed bij hebben. Zelf hebben ze namelijk ook last van een hoge werkdruk – net als de basisschooldocenten – en meer leerlingen met leesachterstanden betekent voor hen meer bijspijkeren en een grotere belasting.