Vegetarische kerstdagen stukje populairder bij supermarkten
Het lijkt erop dat vegetarische gerechten tijdens de feestdagen wat winnen aan populariteit. De kerstmagazines van de supermarkten bevatten dit jaar over het geheel genomen wat meer vegetarische recepten dan in 2018.
Het aandeel van vega-recepten steeg met twee procentpunt naar 42,2 procent. Dat telde dierenrechtenorganisatie Wakker Dier, die alle recepten uit de bladen van elf supermarkten bekeek.
Vegetarische Kerstdagen
„Dit jaar bieden voor het eerst álle supermarkten opties voor vegetarische Kerstdagen", vertelt Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Maar ondanks dat het totale aandeel is gestegen, hebben sommige winkels juist wat minder vega-recepten dan vorig jaar. „Supermarkten die er vorig jaar positief uitsprongen, zoals Albert Heijn, Dekamarkt en Dirk, nemen duidelijk gas terug. Supermarkten die vorig jaar niet of nauwelijks zichtbaar waren met vega-recepten, laten zich juist gelden: Jumbo, Aldi, Lidl en Deen zetten allemaal grote stappen", constateert de organisatie.
Meer bijgerechten
Er werd gekeken naar alle maaltijden, behalve naar toetjes. Daaruit bleek dat vegetarisch eten niet bij het hele menu, maar vooral bij één gang populair is: „Opmerkelijk is dat de winst in het aandeel vegetarisch vooral wordt geboekt door een toename van de vega-recepten bij bijgerechten, brunch en high tea; 80 procent van de hoofdgerechten heeft nog altijd een vleesbasis."
Organisatie Wakker Dier lijkt positief over de kleine stijging. „Als je kijkt naar het verleden, is het glas meer dan halfvol," zegt Hilhorst. „De maatschappelijke beweging naar ‘minder vlees, meer vegetarisch, minder dierenleed’ is onbetwistbaar. Ook met de kerstdagen."