Telecomaanbieders schikken in zaak over ‘gratis’ telefoons
Een gratis telefoon klinkt te mooi om waar te zijn. Dat bleek het uiteindelijk ook. Telecomaanbieders KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone schikken daarom in een zaak die tegen ze is aangespannen.
De aanbieders zijn een schikking overeengekomen over een vergoeding voor klanten die te veel hebben betaald voor een zogenaamd ‘gratis’ mobiele telefoon. Deze deal op hoofdlijnen werd na ruim een jaar praten bereikt met de Consumentenbond en stichting ConsumentenClaim. De Consumentenbond trekt een collectieve rechtszaak tegen de providers in.
Maandelijks betaald
De kwestie heeft te maken met telefoons die aangeboden werden als gratis, maar die feitelijk door klanten in hun maandelijkse abonnementskosten werden betaald. Volgens de Hoge Raad ging het dan ook om een vorm van koop op afbetaling en consumentenkrediet. Omdat de maandbedragen niet omlaag gingen na afloop van de contractperiode, hebben veel mensen te veel betaald. Sinds begin 2017 is de praktijk verboden.
Consumenten hadden tot 1 september de tijd om zich als gedupeerde te melden. Als de schikking de komende maanden verder is uitgewerkt, worden de mensen die dat gedaan hebben ingelicht.