‘Spoorbodem niet berekend op vollere treinen’
Zo’n 80 procent van de fundering op het Nederlandse spoor dateert nog van het ‘stoomtijdperk’ en is niet geschikt voor de verwachte toename van het verkeer richting 2030.
Verzakkingen worden door het intensievere treinverkeer een steeds groter probleem, zegt hoogleraar Rolf Dollevoet van de TU Delft in De Telegraaf.
Investeringen
Er zijn volgens Dollevoet miljarden aan extra investeringen nodig om het spoor geschikt te maken. „Meer en snellere treinen zijn absoluut noodzakelijk, maar het huidige spoor in ons land is daar niet op berekend", zegt hij.
Spoorbeheerder ProRail bevestigt de toenemende problemen om de enorme groei van treinreizigers op te kunnen vangen. „We brengen de knelpunten nu in kaart om concrete maatregelen te nemen", aldus ProRail.
Zwaardere belasting
Meer dan de helft van de Nederlandse spoorbodem bestaat uit ‘slappe ondergrond’ zoals klei en veen. Door de steeds zwaardere belasting van het drukke treinverkeer verzakt de grond veel sneller dan verwacht.