Marijke Helwegen verkozen tot meest irritante BN’er in reclame
Marijke Helwegen heeft de Loden Leeuw voor meest irritante BN’er in een reclamespotje gewonnen. Dat werd maandag bekendgemaakt in de uitzending van Radar.
Helwegen prijst een anti-inbraakdeurstrip van het bedrijf SecuStrip aan. „Ik was altijd doooodsbang voor inbrekers, zelfs met Sjors voor de deur", zegt ze in het beruchte spotje.
Irritante reclame
Kijkers konden haar boodschap niet echt waarderen: maar liefst 45 procent wees het spotje met Marijke aan als winnaar van de Loden Leeuw. Ze bleef daarmee Sjaak ‘Koning Toto’ Swart (29 procent) en Paul Haenen (26 procent) met zijn spotje voor Pricewise voor.
De Loden Leeuw voor het meest irritante reclamespotje was voor Haribo, dat er met een kleine meerderheid van de stemmen (51 procent) met de ‘winst’ vandoor ging. In de reclame van de snoepfabrikant spelen volwassen kantoormedewerkers tijdens een vergadering met snoepjes en worden hun stemmen nagesynchroniseerd door kinderen. De spotjes van Lampdirect (30 procent) en Hornbach (19 procent) eindigden op plaats twee en drie.
Uitlaatklep
De Loden Leeuw is een jaarlijkse prijs van Radar voor de meest irritante reclamespotjes én voor de meest irritante reclamemakende BN’er. Deze wordt volledig door het publiek gekozen. Radar wil daarmee consumenten een uitlaatklep bieden. „Op televisie zijn gewoon altijd een aantal reclames die bloedirritant zijn”, zegt Antoinette Hertsenberg, presentatrice en programmamaker van Radar.
Wanneer is een reclame irritant en is een irritante reclame niet ook gewoon stiekem iets om trots op te zijn? Metro zocht het uit.