Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 5 dec 2019
Leestijd: 2 minuten

Beter Leven kip rukt op: Nog eens vier supermarkten stappen over

Jumbo, Hoogvliet, Spar en Vomar gaan alleen nog kipvleeswaren verkopen met een Beter Leven keurmerk. Al het vlees heeft minimaal een ster. Plus maakte dit jaar als eerste supermarkt de stap om volledig over te gaan op kipvleeswaren met minimaal een ster van het Beter Leven Keurmerk. Sindsdien volgden ook Coop DekaMarkt en Dirk.

Nu Jumbo, Hoogvliet, Spar en Vomar zich ook aansluiten bij het keurmerk, gaat het nog om een handje vol supermarkten die de stap niet zetten. „Voor kipvleeswaren wordt één Beter Leven ster de norm”, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier. Medio 2020 zullen de supermarkten volledig overstappen op kippenvlees met een ster.

Steekproef

In oktober publiceerde Wakker Dier een steekproef over dierenwelzijnskeurmerken op kipvleeswaren. Daaruit bleek dat met name Albert Heijn, Aldi en Lidl een kiponvriendelijk aanbod hadden. Aldi en Lidl verkochten uitsluitend kipvleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk. Albert Heijn bleef op negen procent steken.

De supermarkt zelf benadrukt dat het om een kwestie van vraag en aanbod gaat. „We bieden kip aan in verschillende categorieën en dus ook met verschillende prijzen. We zoeken de juiste balans – en houden ons aan wet- en regelgeving – tussen diervriendelijkheid en milieu-effecten”, zegt woordvoerder Pauline van den Brandhof. „Wij hebben in ons assortiment verschillende categorieën vlees en kip met én zonder Beter Leven Keurmerk. We verkopen steeds meer vlees en kip met een Beter Leven Keurmerk en als grootste supermarkt verkopen we ook het meeste biologische vlees en scharrelvlees van Nederland.”

Wakker Dier wil dat alle kipproducten in de supermarkt minimaal voldoen aan de criteria van één ster Beter Leven, zodat de kippen meer ruimte en een overdekte uitloop krijgen. „Eén ster neemt het grootste leed weg bij de kippen”, zegt Hilhorst.

Subway

En dierenbeschermingorganisaties hebben niet alleen hun pijlen gericht op supermarkten. Ook broodjesketen Subway hebben ze in het vizier. Twintig organisaties slaan de handen in een en zijn een campagne gestart tegen het serveren van plofkippen.

„Subway belooft haar klanten dat haar eten van hoge kwaliteit is en duurzaam geproduceerd is volgens hoge ethische standaarden. Het tegenovergestelde is het geval. De vleeskuikens die op het menu van Subway staan, hebben onder ondraaglijke condities moeten leven en sterven", zegt Een Dier Een Vriend, een van de initiatiefnemers. De dierenwelzijnsorganisaties willen dat Subway „de hoogst mogelijke welzijnsnormen" voor kippen gaat hanteren.

De organisaties gaan onder meer acties organiseren tegen de keten op sociale media. Vanaf maandag zullen volgens de dierenwelzijnsorganisaties duizenden activisten over de hele wereld een week lang meedoen aan protesten bij verschillende locaties van Subway.

Volgende week donderdag voeren de activisten actie bij het hoofdkantoor van Subway in Amsterdam. Ze gaan daar met een spandoek en een kippenpak staan, aldus een woordvoerder van Een Dier Een Vriend.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.