Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 10 dec 2019
Leestijd: 1 minuut

‘1 op 10 ouderen kan niet internetbankieren’

Voor ouderen blijft contant geld van cruciaal belang. Meer dan 10 procent van de ouderen in Nederland kan niet internetbankieren, ook al hebben ze een computer en zijn ze online actief.

Dat meldt de ANBO na onderzoek onder bijna 10.000 ouderen. „De ontwikkelingen gaan snel, vooral bij de technologie. Het gebruik van contant geld neemt onder andere hierdoor snel af. Daarom is het zaak dat wij zorgen dat mensen kunnen blijven meedoen", zegt directeur Liane den Haan.

Plofkraken

Een op de zeven ouderen (14,7 procent) zou zich geen raad weten als er geen contant geld meer was. Bijna alle ouderen (96,5 procent) willen zelf blijven bepalen hoe ze betalen: contant of anders.

De ouderenbond is er niet over te spreken dat servicepunten van banken worden opgeheven en dat geldautomaten verdwijnen als maatregel vanwege het grote aantal plofkraken. „De huidige beschikbaarheid van contant geld moet blijven, omdat het aan de behoefte van veel ouderen voldoet."

Helpen met overstap

Twee derde van de ouderen (67 procent) betaalt in winkels en de supermarkt afwisselend contant of met bankpas. Een op de tien (11 procent) rekent altijd contant af en slechts 1,4 procent van de ouderen betaalt mobiel. Zo’n 36 procent kiest voor contant geld omdat ze dan beter weten wat ze uitgeven. „Mensen vinden het fijn om echt geld in handen te hebben", aldus de directeur.

De ANBO gaat ouderen helpen om de overstap naar internetbankieren te maken. Den Haan: „Dat doen we samen met de banken. Maar natuurlijk alleen als de mensen dat willen." Overigens wil ruim de helft (54 procent) van de ondervraagden zelfs met aangeboden hulp niet overstappen naar internetbankieren.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.