‘Piloten gehoord bij onderzoek kapingsalarm’
Bij het onderzoek naar het afgeven van een vals kapingsalarm in een toestel van Air Europa op Schiphol ligt het voor de hand dat de piloten van het vliegtuig worden gehoord. Dat heeft een woordvoerder van de marechaussee gezegd.
Eerder zei een woordvoerder van Air Europa tegen de NOS dat het kapingsprotocol in het vliegtuig van de maatschappij werd geactiveerd toen hij bezig was met instructies aan een piloot in opleiding.
Niet mee eens
De woordvoerder zei dat de kwestie wat Air Europa betreft is afgedaan. „Dat kunnen ze bij de luchtvaartmaatschappij wel zeggen, maar wij willen weten wat er precies is gebeurd. Daarom is het waarschijnlijk dat bij het onderzoek de piloten worden gehoord", aldus de woordvoerder van de marechaussee.
Geen rekening
De Veiligheidsregio Kennemerland stuurt geen rekening naar Air Europa voor de kosten die zijn gemaakt door het afgeven van een vals kapingsalarm op Schiphol in een toestel van de Spaanse vliegmaatschappij. Dat meldt de woordvoerder van burgemeester Marianne Schuurmans-Wijdeven van de gemeente Haarlemmermeer.
„Als veiligheidsregio werken wij met tal van rampenbestrijdingsplannen, draaiboeken en protocollen. Die zijn ervoor om snel en georganiseerd hulp te kunnen verlenen, ook als die hulp, zoals woensdag, niet nodig blijkt te zijn", zegt de woordvoerder.
Na het activeren van het kapingsalarm rukten de hulpdiensten massaal uit. Er werd opgeschaald naar GRIP 3. Die wordt afgekondigd bij een ernstige situatie die grote gevolgen kan hebben voor de bevolking. „De alarmering en opschaling van de crisisbestrijdingsorganisatie hebben er in ieder geval toe geleid dat we als hulpverleningsorganisaties met andere autoriteiten hebben kunnen samenwerken en oefenen om een dergelijk serieus incident te bestrijden", aldus de gemeentewoordvoerder.