Maatregelen Facebook tegen nepreclames BN’ers
Facebook laat weten maatregelen te nemen tegen de nepreclames met bekende Nederlanders. Deze zijn vanaf december in Nederland te melden.
Er verschijnen al een tijdje advertenties op Facebook waarin BN’ers bitcoins zouden aanprijzen. Deze zijn nep en moeten dus kunnen worden aangekaart. Het bedrijf laat via Marketingfacts.nl weten dat er een formulier beschikbaar komt waarin dit mogelijk is. „We zetten ons vol in om oplichters te stoppen en misbruik van Facebook te voorkomen”, schrijft Arno Lubrun, Country Manager Facebook Benelux, zaterdag op deze site.
Neppe reclame
In Nederland zijn meerdere bekende gezichten het slachtoffer van deze zogenoemde ‘celebrity-bait’. Zo worden de namen en foto’s van John de Mol, Matthijs van Nieuwkerk, Jort Kelder en Waylon gebruikt om gebruikers te misleiden op de advertentie te klikken. Ook in het buitenland gaan dit soort neppe reclames rond.
Een groepje bekende Nederlanders had eerder al een verklaring opgesteld waarin Facebook wordt verzocht hier tegen op te treden. De Mol klaagde het bedrijf zelfs aan. De uitspraak hiervan moet nog worden gedaan. Ook Jort Kelder deed aangifte.
‘Dat wij nog eens aan dezelfde kant voor de rechter zouden staan’, opende John de Mol gevat. Weescht gerust, ik steun je met een elftal BN’ers (van Matthijs t/m Eva, van Humberto tot Waylon) in de strijd tegen @facebook en anderen die oplichting mogelijk maken. pic.twitter.com/mRoF6fZXST
— Jort Kelder (@jortkelder) October 28, 2019
Getest formulier
Het formulier is al in gebruik in het Verenigd Koninkrijk, Australië en Nieuw-Zeeland. Vanaf december wordt het dus ook in Nederland getest. Facebook zegt de feedback van gebruikers hard nodig te hebben om deze misleidende advertenties op te kunnen sporen. „Hoe meer mensen deze advertenties melden, hoe meer informatie we hebben en hoe beter we weten welke tactieken de oplichters gebruiken", schrijft het bedrijf.