Facebook moet nep-advertenties met John de Mol offline halen
Facebook moet maatregelen nemen om nepadvertenties tegen te gaan waarin John de Mol bitcoinproducten lijkt aan te prijzen. Dat is de uitkomst van een kort geding dat de mediamagnaat had aangespannen.
Forse geldboetes
De rechter oordeelt dat Facebook binnen vijf dagen na de uitspraak alle ongewenste advertenties verwijdert waarin De Mol voorkomt. Gebeurt dat niet, dan volgt een dwangsom van 10.000 euro per dag, met een maximum van 100.000 euro.
De Talpa-oprichter stapte naar de rechter omdat hij een einde wilde maken aan valse advertenties op Facebook met zijn naam en foto. Hij is niet de enige gedupeerde. In een verklaring hebben onder anderen Jort Kelder, Eva Jinek, Humberto Tan en Marco Borsato zich achter hem geschaard.
Op Facebook circuleerden al maandenlang advertenties waarin BN’ers zogenaamd in korte tijd miljoenen hadden verdiend met cryptogeld. Hiervoor gebruikten de makers nagemaakte nieuwsberichten met beelden prominente figuren die hun ‘geheim’ wereldkundig maakten. Het is niet bekend hoeveel mensen er in de nepadvertenties zijn getrapt.