Air Europa-piloot liet kapingscode zien aan piloot in opleiding
De piloot die, zo bleek later, per ongeluk het kapingsalarm liet afgaan, zegt sorry tegen de passagiers. „Ik heb een fout gemaakt en het spijt me.”
Woensdagavond rond zes uur werd er op Schiphol groot alarm geslagen: er zou misschien een kaping gaande zijn. Massaal rukten hulpdiensten uit naar het vliegveld. Er werden zelfs twee traumahelikopters ingezet.
Instructies
De gezagvoerder zou bezig zijn geweest met het geven van instructies aan een piloot in opleiding, bevestigt Air Europa tegen de NOS. De piloot zou verschillende codes, waaronder die voor een kaping, aan de student hebben laten zien.
Volgens een woordvoerder begint Air Europa geen disciplinair onderzoek naar de piloot. „Hoezo? Er valt hem absoluut niets te verwijten. Wat valt er nog te onderzoeken?"
Verkeerde code
Drie uur later na de melding maakte de Marechaussee en later de luchthaven bekend dat het een loos alarm was. Een van de manieren om een mogelijke gijzeling bekend te maken, naast het melden via de radio, is door een code in te toetsen op een transponder: 7500.
Veel vluchten werden vertraagd. Uiteindelijk vertrok het toch niet gekaapte vliegtuig ook ruim twee uur later richting Madrid.
#AirEuropaInfo Vals alarm. Op de vlucht van Amsterdam tot Madrid werd vanmiddag, per ongeluk, een waarschuwing geactiveerd die protocollen voor ontvoeringen op de luchthaven lanceert. Alle passagiers wachten perfect om snel te vliegen. Ons excuus voor 't ongemak.
— Air Europa (@AirEuropa) November 6, 2019
Vanavond is vanuit de cockpit de melding gedaan van een kaping/gijzeling. Hierna zijn alle protocollen op Schiphol in werking getreden. De belangrijkste prioriteit was de veiligheid van de passagiers en crew. Uit onderzoek moet nog blijken hoe deze melding heeft kunnen gebeuren.
— Koninklijke Marechaussee (@Marechaussee) November 6, 2019