Wakker Dier: Aldi en Lidl hebben slechtste aanbod kipvleeswaren
Aldi en Lidl verkopen uitsluitend kipvleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk, blijkt uit een steekproef van Wakker Dier. Daarmee hebben die twee ketens het slechtste aanbod van alle supermarkten.
„De consument kan niet eens kiezen voor een kipvriendelijkere boterham. Dat is niet meer van onze tijd”, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.
AH op derde plek
Ook Albert Heijn doet het ook niet geweldig: daar zijn bijna geen kipvleeswaren met keurmerk te koop. AH staat daarmee op de derde plek. Slechts acht procent heeft bij de keten een keurmerk, nog minder dan de twaalf procent van vorig jaar. „Van een marktleider mag je een voortrekkersrol verwachten. Maar Albert Heijn kiest voor het tegenovergestelde en geeft het slechte voorbeeld”, zegt Hilhorst.
Plofkip
De vleeswaren die je bij de Aldi vindt, zijn afkomstig van plofkip. De supermarkt zelf laat weten dat ze daarmee in 2020 wil stoppen. Vanaf dan wordt er gekozen voor een soort ‘tussenkip’, die minder snel groeit dan de plofkip. De leefomstandigheden van de tussenkip zijn echter nog altijd slecht.
De tussenkip voldoet, vanwege de slechte leefomstandigheden, niet aan de welzijnscriteria van het één ster Beter Leven keurmerk. Lidl is begin 2019 al overgestapt op de tussenkip.
Beste aanbod bij Coop, Dirk en Plus
De steekproef werd gehouden onder de twaalf grootste supermarktketens. Coop, Dirk en Plus hadden het meeste aanbod aan kipvleeswaren mét dierenwelzijnskeurmerk. Plus verkoopt sinds oktober zelfs alleen nog maar huismerk kipvleeswaren met ster. Hilhorst: „Plus is de eerste supermarkt die deze stap zet en laat zien dat het wél anders kan.”
Het aantal kipvleeswaren mét een dierenwelzijnskeurmerk steeg van 17 naar 23 procent. Wakker Dier wil dat alle kipproducten in de supermarkt minimaal voldoen aan de criteria van het één ster Beter Leven keurmerk, zodat de kippen meer ruimte en een overdekte uitloop naar buiten krijgen.