Lesprogramma moet aangepast om leerlingen voor te bereiden op toekomst
Het lesprogramma voor het Nederlands onderwijs moet veranderen. Dat is nodig om ervoor te zorgen dat leerlingen nog beter voorbereid zijn op hun persoonlijke, maatschappelijke en werkende leven.
Dat staat in het advies van Coördinatiegroep Curriculum.nu, dat donderdag zal worden aangeboden aan Onderwijsminister Slob. Aan het advies werkten onder meer 150 leraren en schoolleiders mee.
Burgerschap en digitale geletterdheid
De belangrijkste adviezen: laat voorstellen van de leraren en schoolleiders de basis vormen voor het herziene curriculum, zorg voor voldoende tijd en middelen voor het onderwijsveld en veranker de digitale geletterdheid en burgerschap in het curriculum.
Bij het vak burgerschap zou het moeten gaan over de basiswaarden van een democratische samenleving. Digitale geletterdheid zal in het teken staan van mediawijsheid en ict-basisvaardigheden.
Zowel de politiek als de leraren zelf gaven aan de wijziging van het lesprogramma belangrijk te vinden vanwege het verouderde lesprogramma dat inmiddels alweer dertien jaar oud is.
Geen concreet lesmateriaal
De leraren die meewerkten aan het advies hebben een lijst samengesteld met uitgangspunten voor negen ‘leergebieden’, denk aan: Nederlands, Engels, rekenen, wiskunde, maar ook bewegen en sport.
Concreet lesmateriaal is er nog niet. Wel zegt de commissie dat zij het niet nodig vindt om nieuwe vakken te creëren. In plaats daarvan pleiten zij voor het aanpassen van het huidige vakkenpakket. Theo Douma, voorzitter van de Coördinatiegroep, zegt dat het advies in plaats daarvan gebruikt kan worden als leidraad bij het herzien van de huidige kerndoelen in het onderwijs.
„Hiermee dringen we de overladenheid terug en ontstaat er keuzeruimte voor leraren. Deze keuzeruimte is van wezenlijk belang voor het eigenaarschap van leraren”, zegt Douma. Hij vervolgt dat het belangrijk is de leraren en schoolleiders de tijd en ruimte te geven om vorm te geven aan de curriculumherziening.
De toekomst
„Het onderwijs heeft momenteel te maken met complexe vraagstukken die grote impact hebben op de scholen. De werkdruk is hoog en het tekort aan leraren in het primair onderwijs en voor bepaalde vakken in het voortgezet onderwijs zijn een zorg.”
Uit het advies volgt voornamelijk dat het van belang is dat de leerlingen zich beter leren voor te bereiden op de toekomst. Daarom zal meer aandacht worden besteed aan thema’s als: duurzaamheid, technologie, globalisering en gezondheid.
Of er uiteindelijk iets met het advies zal worden gedaan is een vraag voor de politiek. Minister Slob zal met een inhoudelijk voorstel moeten komen om de wet, waarin de huidige ‘kerndoelen’ staan opgenomen, aan te passen.