‘Bioscopen moeten vernieuwen in strijd met Netflix’
Hoewel het bioscoopbezoek in de voorbije jaren flink is toengenomen, moeten bioscopen zichzelf in de komende jaren wel gaan vernieuwen. Dit omdat anders streamingsdiensten zoals Netflix hun positie over dreigen te nemen.
Volgens een rapport van ABN AMRO zien steeds meer mensen Netflix en hun concurrenten als een waardige vervanger van een bioscoopbezoek. Inmiddels vindt 57 procent van de ondervraagden dit, terwijl dat percentage een paar jaar terug nog onder vijftig lag.
Comfortabele stoelen
Suggesties die in het rapport onder andere gedaan worden zijn het bieden van zalen met meer beenruimte en comfortabele stoelen. Ook zouden er bijvoorbeeld kaartjes met vroegboekkorting kunnen worden verkocht.
Niet alleen het goedkope gemak dat de streamingsdiensten bieden, vormt op termijn een bedreiging. Ook het feit dat de periode dat na de première een film exclusief op het witte doek te zien is steeds korter wordt, speelt een rol.
Meer bezoekers
Toch lijkt een directe dreiging voor de bioscopen nog niet aan de orde. Vergeleken met 2007 is het bioscoopbezoek met 55 procent toegenomen.