Nu ook Nederlandse tak Thomas Cook failliet
Na de Britse tak van reisorganisatie en touroperator Thomas Cook is nu ook Thomas Cook Nederland failliet. Het bedrijf werd door de rechter in Amsterdam failliet verklaard. Voor de circa tweehonderd medewerkers is collectief ontslag aangevraagd.
In de komende weken zal de curator Hanneke De Coninck-Smolders in gesprek gaan met potentiële kopers voor het bedrijf of onderdelen daarvan. Er zouden zich al enkele geïnteresseerden hebben gemeld.
Geen andere keus
In de afgelopen week is nog gezocht naar mogelijkheden voor Thomas Cook Nederland om zelfstandig of in samenwerking met Thomas Cook-bedrijven in andere Europese landen verder te gaan. Maar dit is niet gelukt, waardoor het bedrijf naar eigen zeggen geen andere keus had dan faillissement aan te vragen voor de Nederlandse organisatie.
Dit betekent overigens niet dat het bedrijf het opgeeft. Volgens woordvoerder Hanita van der Meer wordt er namelijk nog steeds gezocht naar mogelijkheden om door te gaan, maar dan onder faillissement. „Maar dat is nu aan de curator, en niet meer aan de bewindvoerders. En die gaat de komende tijd hard op zoek naar mogelijkheden”, vertelt Van der Meer. De curator moet nog in gesprek gaan met de geïnteresseerde partijen.
Vluchten geannuleerd
Krap een week geleden, de dag nadat bekend werd dat de Britse tak van Thomas Cook failliet was, annuleerde Thomas Cook Nederland al alle vluchten. Op 24 september zouden heel wat Nederlanders via Thomas Cook of Neckermann aan hun vakantie beginnen, maar de reis viel in het water. Verspreid over de dag zou het gaan om zo’n duizend passagiers.
Thomas Cook Nederland had toen al melding gedaan van financieel onvermogen, bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Er was toen nog geen sprake van faillissement volgens een woordvoerster, maar nu dus wel.
Geen gevolgen voor geboekte reizen
Volgens de Van der Meer betekent het faillissement niets nieuws voor de mensen die een reis geboekt hadden bij Thomas Cook. De zorg voor klanten van Thomas Cook Nederland en het merk Neckermann Reizen was vorige week namelijk al overgedragen aan de Stichting Garantiefonds Reizen (SGR). Dat is nu nog steeds zo. Het callcenter van Thomas Cook blijft voorlopig nog gewoon open voor het beantwoorden van vragen.
De SGR dekt je vooruitbetaalde reissom en garandeert dus dat jij als reiziger je geld terugkrijgt en naar huis kunt of een alternatief krijgt voor je vakantie als de huidige aanbieder wegvalt door financieel onvermogen, zoals hier het geval is. Dit kan bijvoorbeeld door de reizen om te boeken naar een andere touroperator. Tot einde winter hadden 40.000 tot 50.000 consumenten een vakantie gepland via Neckermann en Thomas Cook.
Het garantiefonds heeft inmiddels afspraken gemaakt met de verschillende luchtvaartmaatschappijen over de terugvlucht van passagiers die nu nog op hun bestemming zijn. Mensen die al op vakantie zijn kunnen hun reis dus gewoon volgens schema afmaken.
Als je een vakantie had geboekt die nog plaats moet vinden, gaat de huidige reis dus niet door. Via het garantiefonds kun je een vervangende reis boeken óf een claim invoeren en je geld terugkrijgen. Die tweede optie duurt volgens het fonds wel veel langer om af te handelen.
Financiële problemen
Thomas Cook was een van de grootste reisconcerns ter wereld. Het vakantie-imperium kampte al langer met financiële problemen en torste een grote schuldenlast mee. Een uiterste reddingspoging mislukte ruim een week geleden, waarna in Groot-Brittannië het doek viel voor het moederbedrijf. Thomas Cook Nederland verzorgde jaarlijks voor zo’n 400.000 Nederlanders vakanties.