Een op drie Nederlanders wil wereld zonder smartphones
Vind je het ook zo irritant als iemand tijdens een face-to-face gesprek met z’n telefoon bezig is? Dat hij of zij nog even snel een appje stuurt of even Instagram afscrollt, terwijl jij een persoonlijk verhaal vertelt. Je bent niet de enige.
Uit onderzoek van vergelijkingssite Overstappen.nl blijkt dat 38,5 procent van de Nederlanders het liefst een wereld zonder smartphones ziet. Ook continu bereikbaar zijn hoeft van ruim een derde van de bevolking niet.
Onmisbaar
Maar er zijn ook veel mensen die de dagelijkse stroom aan informatie en communicatie juist niet willen missen. Bijna de helft van de vrouwen (46,5 procent) en een derde van de mannen (33,1 procent) zegt niet zonder hun smartphone te kunnen. Millennials zijn het meest gehecht aan hun telefoon: meer dan de helft, 51,8 procent, denkt dat ze absoluut niet zonder hun mobiel kunnen.
Digitale en face to face gesprekken tegelijk
Een erg groot deel van de Nederlanders ergert zich eraan wanneer iemand tijdens een gesprek op zijn of haar telefoon kijkt. Toch appen veel mensen terwijl ze aan het praten zijn met anderen. Vooral millennials (18 tot 34 jaar oud) doen dit veel. Het is opvallend dat vrouwen vaker met twee dingen tegelijk bezig zijn dan mannen. 15,1 procent van de mannen appt tijdens een gesprek, van de vrouwen doet 23,2 procent dat.
Zelfs tijdens etentjes met vrienden komt de telefoon tevoorschijn. Een op de vijf Nederlanders geeft toe zijn of haar mobieltje ook dan vaak te checken.
In de war door meerdere schermen
Als je samen met iemand anders tv kijkt, kun je je telefoon maar beter even links laten liggen. Anders bestaat er een grote kans dat de ander zich flink aan jou ergert. Zestig procent van de Nederlanders zegt het namelijk vervelend te vinden als degene met wie ze een film of serie kijken, de telefoon erbij pakt.
Het is ook nog eens funest voor je concentratie. Ruim een derde van de ondervraagden raakt de draad van een film of serie kwijt als ze te veel bezig zijn met hun smartphone. Ook hier hebben vrouwen (41 procent) vaker last van dan mannen (32 procent). Bij millennials ligt het percentage dat niet meer weet waar ze naar kijken zelfs op 60 procent.