Liefde voor huisdier(en) gaat steeds verder
We vieren massaal de verjaardag van ons huisdier, nemen onze hond met plezier mee op vakantie en 83 procent van de Nederlanders gaat zelfs liever op de foto met Bello of Poekie dan met zijn partner. Uit onderzoek van dierenspeciaalzaakketen Pets Place blijkt dat de humanisering van huisdieren steeds verder gaat.
Verjaardag van huisdier
Wanneer de hond, kat of zelfs hamster jarig is, wordt dat door een groot deel van de 3600 ondervraagden gevierd. Bijna 82 procent geeft aan iets speciaals te doen op de geboortedag van hun huisdier. En daar komen ook cadeautjes bij kijken. Denk dan niet aan een extra groot bot met een strik erom, nee, maar aan hondenprosecco, snoepknabbels voor katten en snuffelmatten voor hamsters.
Hond mee op vakantie
Van de 2900 ondervraagde vakantiegangers neemt bijna de helft (45 procent) zijn hond mee. Vanwege de extreme hitte van de afgelopen zomer was het voor de thuisblijvers niet bepaald een pretje. Slechts 12 procent van de huisdieren bleek namelijk van de extreme hitte in Nederland te genieten. Niet zo raar dat bijvoorbeeld de koelplaten voor konijnen niet aan te slepen waren tijdens de hete dagen in juli.
Als hond en baas eropuit gaan, gespt de baas steeds minder vaak een halsband om. Populairder is een tuigje of ‘hondenharnas’, 55 procent kiest daar liever voor. Ook wandelt meer dan de helft van de huisdiereigenaren liever met zijn viervoeter door het bos dan dat hij met hondlief op de bank chillt. Maar huisdieren hebben ook minder fijne kanten: 40 procent van de 1500 kattenbaasjes gaf aan dat hun kat de nagels liever over de meubels haalt dan over een krabpaal.
Hamsterscaping
Pets Place merkt aan alles dat de humanisering van huisdieren toeneemt. Zo wordt er steeds meer natuurlijke en biologische voeding verkocht, worden hondenverzekeringen afgesloten en zelfs ‘hamsterscaping’ is een trend. Daarbij worden hamsterkooien omgetoverd tot een paleisje.
Die trend van humanisering komt overwaaien uit Amerika. „Je ziet dat een groot deel van de trends in Amerika een klein decennium later zijn weg naar Nederland heeft gevonden”, zegt CEO Ard Malenstein. „In die zin hebben we nog wat te verwachten: van hondenhuwelijken tot uitvaartceremonies en van hondenhotels tot doggy daycare.”