Festivalticket en kroket duurder dan 5 jaar geleden
De toegangsprijs van dierentuin, bioscoop en festival is sterker gestegen dan de prijs van een nieuwe broek of jas. Ook voor fastfood, parkeerkosten en de trein betaal je meer dan vijf jaar geleden.
Zomervakantie
De prijs van een dagje (of avondje) uit is in de afgelopen vijf jaar gemiddeld sterker gestegen dan de consumentenprijzen. Dus de prijs van een festivalticket is sterker toegenomen dan die van je nieuwe sneakers. Vooral de toegangsprijzen voor musea en dierentuinen zijn omhoog gegaan: deze waren in juli 2019 17 procent hoger dan in juli 2014. Ook bij de entree voor attracties, evenementen, bioscopen, theaters en concerten ben je nu duurder uit. Dit meldt het CBS op basis van de meest recente cijfers over consumentenprijzen.
Tijdens de zomervakantie gaan mensen er vaak een dagje op uit. Musea en dierentuinen zijn van alle waargenomen bestemmingen zonder vrije toegang het sterkst in entreeprijs gestegen, namelijk met 17 procent over de afgelopen vijf jaar. Ter vergelijking: in diezelfde periode zijn de consumentenprijzen gemiddeld ongeveer 7 procent duurder geworden.
Eten buiten de deur
Bij een dagje uit hoort naast de toegang voor een attractie of evenement vaak ook een hapje eten buiten de deur. Eten en drinken in een restaurant kost bijna 12 procent meer dan in juli 2014. Vooral de frikandelletjes en ander fastfood werden duurder: de prijzen in deze categorie stegen in vijf jaar met 15 procent.
De kosten van het dagje uit zijn voor een groot deel afhankelijk van het vervoermiddel. Voor automobilisten zijn de parkeertarieven in vijf jaar tijd bijna 16 procent hoger geworden, terwijl de prijzen voor benzine en diesel in diezelfde periode met 4 en 5 procent zijn gedaald. Voor mensen die met de trein, tram of bus reizen is het vervoer 11 procent duurder vergeleken met juli 2014. De prijsverhogingen komen voor een groot deel door de wijziging in het BTW-stelsel van 6 naar 9 procent.
Festivals
Bezoekers van recreatie- of sportevenementen en attractieparken moesten ook dieper in de buidel tasten. De toegangsprijzen zijn over de afgelopen vijf jaar gemiddeld met bijna 14 procent gestegen. In 2016 bezochten 21 miljoen mensen Nederlandse attractieparken, van wie 1 op de 5 buitenlands was en het aantal bezoekers is sinds 2010 elk jaar meer geworden. In 2016 waren er 150 attractieparken in Nederland, 55 meer dan in 2010. Een bezoek aan het theater, een concert, een muziekfestival of de bioscoop werd 10 procent duurder.
Gemiddeld dan, want er zijn flinke uitschieters, blijkt uit het ‘festival-onderzoek’ van beslist.nl: dit jaar betaal je 50 procent meer voor je Lowlands-kaartje dan in 2009 (nu: 210 euro, toen: 140 euro) en bij Pinkpop is er zelfs een stijging van 64 procent ten opzichte van een decennium geleden. Toen: 140 euro, dit jaar 230 euro.