Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 16 jul 2019
Leestijd: 2 minuten

Netflix schrapt omstreden zelfmoordscène uit serie

Netflix heeft een zelfmoordscène uit het eerste seizoen van de populaire tienerserie 13 Reasons Why geschrapt. Er was veel aanhoudende kritiek op de serie, omdat het voor meer zelfmoorden zou hebben gezorgd. De serie draait namelijk om een meisje dat na veel pesterijen een einde aan haar leven maakt.

Aanpassing

„Terwijl we ons voorbereiden op de start van het derde seizoen, zijn we ons bewust van het voortdurende debat rondom de serie. Op advies van medische experts, inclusief de Amerikaanse stichting voor zelfmoordpreventie, hebben we in overleg met bedenker Brian Yorkey en de producenten besloten om de scène waarin Hannah een einde aan haar leven maakt aan te passen", staat in een statement van streamingdienst Netflix. Wat er precies aangepast wordt en hoe de scène er dan uit komt te zien, is niet duidelijk.

In de scène, die drie minuten duurt, snijdt de hoofdpersoon haar polsen door in bad. Het verhaal van Hannah staat centraal in de serie, zij besluit na jarenlange pesterijen om zelfmoord te plegen. Haar klasgenoten reageren geschokt en een aantal worstelt met schuldgevoelens vanwege het deelnemen aan de pesterijen, ze maakt namelijk bandjes waarin ze vertelt wat er precies gebeurd is.

Waarschuwing

13 Reasons Why werd kort na de lancering in 2017 een grote hit, vooral onder jongeren. Ook kreeg de serie lovende recensies. Omdat er heftige en soms gewelddadige scènes in voorkomen, kregen kijkers voorafgaand aan een aflevering een waarschuwing te zien. Tot nu toe werd geen enkele scène aangepast, ook niet toen vorig jaar het derde seizoen werd aangekondigd. Netflix-baas Reed Hastings trok zich weinig aan van de kritiek. „Niemand hoeft te kijken”, zei hij.

Ook zouden er meer gevallen van zelfmoord zijn, na de lancering van de serie. Het aantal zelfmoorden onder jongeren tussen 10 en 17 jaar was in april 2017 met bijna 30 procent gestegen, volgens Amerikaans wetenschappelijk onderzoek.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.