Werknemers zijn (zeer) tevreden over bedrijfsarts
Bedrijfsartsen doen het goed. Vooral de manier waarop ze omgaan met privé-informatie, krijgt veel lof. Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Ipsos onder ruim 900 werknemers die met een arbodienst te maken hebben gehad.
Privacy
Tijdens een soortgelijk onderzoek in 2016 waren werknemers ook al te spreken over de arbodienst en de bedrijfsarts. Maar werknemers zijn nu meer tevreden over hoe de bedrijfsarts omgaat met privacygevoelige informatie. 83 procent van de onderzochte werknemers is ‘tevreden’ tot ‘zeer tevreden’ over hoe de bedrijfsarts omgaat met medische gegevens.
„De regelgeving op gebied van privacy vanuit de overheid en Europa is aangescherpt”, vertelt Petra van de Goorbergh, directeur van OVAL, de brancheorganisatie voor arbodiensten. „Werknemers zijn zich bewust van hun rechten op dit vlak, daarom geven arbodiensten extra voorlichting aan werkgevers en werknemers over privacyaspecten. Daarnaast geven ze ook extra trainingen aan leidinggevenden over een goed gesprek met de werknemer."
Verzuim
Naast de tevredenheid over bedrijfsartsen, vroeg Ipsos ook naar de soort klachten van werknemers en hun verzuim. Daaruit blijkt dat vergeleken met 2016 meer werknemers te maken met hebben met zowel lichamelijke als psychische klachten. Ook zitten meer werknemers al langer dan 1 jaar thuis.