Softwarefout vermoedelijk oorzaak 112-storing
Aan de storing die maandag urenlang het noodnummer platlegde, ging waarschijnlijk een softwarefout vooraf. Door die fout in het zogeheten routeringsplatform, dat alle inkomende telefoongesprekken doorstuurt naar hun bestemming, werkte het telefoonnet niet. Hoewel het platform meerdere systemen kent, trad de fout waarschijnlijk tegelijkertijd in alle systemen op.
Hack
Door de storing was het alarmnummer 112 urenlang niet bereikbaar. Ook het nummer 0900-8844 voor niet-storende gevallen kampte met een storing. De politie riep mensen in nood via social media contact op te nemen met de hulpdiensten. Ook werden er verschillende alternatieve nummers gedeeld waarop de hulpdiensten bereikbaar waren. Eén van die nummers bleek later de tiplijn van de Telegraaf te zijn.
KPN liet eerder al weten dat een hack uitgesloten is als oorzaak van de storing. Volgens het bedrijf functioneerde het 112-platform zelf goed, maar kwamen de telefoontjes niet binnen. Er komt een onderzoek door een onafhankelijke externe partij die aanbevelingen moet gaan doen over hoe het bedrijf zijn systemen kan verbeteren. Ook onderzoekt KPN nog hoe de fout in alle systemen tegelijk kon optreden.
Het kabinet liet eerder op de dag weten dat het overweegt een andere provider in te schakelen voor het 112-nummer. Er zou dan een tweede telecombedrijf ingeschakeld worden om in de toekomst een storing van het noodnummer te kunnen opvangen.