Kabinet werkt aan plannen voor rekeningrijden
Het kabinet werkt aan een manier om een vorm van rekeningrijden in te voeren. Dat melden Haagse bronnen. Er liggen momenteel meerdere varianten op tafel, om automobilisten naar gebruik te laten betalen.
Vroempoen
Het rekeningrijden, of ‘vroempoen’ zoals Arjan Lubach het een tijdje terug in zijn show noemde, is een gevoelig onderwerp binnen de huidige coalitie. De VVD met verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen verzette zich tot nu toe fel. Fractievoorzitter Klaas Dijkhoff liet vorige week al doorschemeren dat er binnen de partij toch wordt nagedacht over kilometerbeprijzing. Dat terwijl hij in januari nog zei dat het rekeningrijden voorlopig niet nodig zou zijn.
Een definitief besluit over een vorm van rekeningrijden valt pas in een volgende kabinetsperiode. Volgens Dijkhoff zou het zeker wel nodig zijn, om ook elektrische rijders hun deel te laten bijdragen; zij betalen immers geen brandstofaccijns.
Kilometerheffing
Volgens een onderzoek van I&O Research van begin dit jaar is een ruime meerderheid van de Nederlands voor het invoeren van rekeningrijden, in ruil voor de huidige wegenbelasting.
Wat is rekeningrijden precies? Verkeersdeskundige Ben Immers legde dat eerder uit aan Metro: „Tijdens drukke periodes, dus ‘s ochtends tussen zeven en half negen, en ’s avonds tussen half vijf en zes, kun je automobilisten een kilometerheffing laten betalen. Met een nummerbord herkenning is dat gemakkelijk te regelen.”