Bouwers staken werkzaamheden Zuidasdok
De bouwers van het Amsterdamse Zuidasdok hebben zich teruggetrokken en de werkzaamheden voor de ontwerpfase gestaakt. Volgens een woordvoerster van het project heeft dat te maken met de vertraging die is ontstaan.
De bouwcombinatie (Heijmans, Fluor en Hochtief) heeft met een brief aan de organisatie laten weten dat zij de werkzaamheden voor het definitieve ontwerp neerleggen. Ook zouden zij per direct het merendeel van de vijfhonderd werknemers van het project hebben gehaald, maar dat kan de woordvoerster van Zuidasdok niet bevestigen.
De werkzaamheden aan de ov-terminal gaan nog wel door.
Kosten
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) liet vorige maand al weten dat de ontwerpfase langer duurt dan gedacht en dat het project 100 miljoen euro duurder uitvalt. Daardoor wordt nu ook gekeken naar hoe de uitvoering van het project soberder kan.
De vertraging in de herijkingsfase, de periode tussen het gunnen van het project aan de aannemer en het begin van de bouw, heeft meerdere oorzaken. Ook blijkt het project complexer en risicovoller dan voorzien. De prognose van de kosten ligt nu op 1,7 miljard euro. Deze zomer moet duidelijk worden hoe het verder gaat.
Reactie Zuidplus
In een reactie laat Zuidplus – de bouwers van Zuidasdok – weten contractuele verplichtingen voor het project te blijven vervullen. Wel spreekt het consortium van „mogelijke versoberingen in het project en het vooralsnog uitblijven van een herijkingsbesluit". Daarom heeft Zuidplus besloten „een aantal werkzaamheden ten behoeve van het definitieve ontwerp te bevriezen. Daarop is de capaciteit voor het project teruggebracht tot het benodigde niveau."
Zuidasdok
Zuidasdok is een infrastructuurproject van de gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat en ProRail.
De Zuidasdok moet zorgen voor betere bereikbaarheid van Zuidas en van de noordelijke Randstad. De A10 Zuid gaat van vier naar zes rijstroken en verdwijnt in het hart van Zuidas onder de grond. Station Amsterdam-Zuid wordt compleet vernieuwd, waarbij verschillende vormen van (openbaar) vervoer samenkomen. Het stationsgebied krijgt een nieuwe, groene inrichting. De klus moet in 2028 klaar zijn.