Schrikbarende toename fraude via telefoon
In de eerste maanden van dit jaar is het aantal slachtoffers van oplichting, diefstal en identiteitsfraude via Whatsapp en sms schrikbarend hoog. Dat blijkt uit cijfers die de Fraudehelpdesk op verzoek van De Telegraaf verzamelde.
Zo zijn er in het begin van dit jaar al meer meldingen gemaakt door slachtoffers dan het aantal meldingen van heel 2018. Slachtoffers van deze vorm van cybercrime zijn meer dan 300.000 euro kwijtgeraakt. Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid wil dat het aantal gevallen van cybercrime binnen twee jaar met een kwart is afgenomen.
Topje van de ijsberg
De cijfers zijn waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg. Onderzoek wijst uit dat slechts tien procent van de slachtoffers melding doet bij de helpdesk.
Volgens Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk kan de toename verklaard worden door het gemak van de methode. „Er zijn geen speciale technieken voor nodig, je hoeft niet te hacken. Slachtoffers delen familiebanden op Facebook, zetten hun telefoonnummer online en geven alle informatie weg.”