Minister meldt nu pas constructiefout in Botlekbrug
Al in 2015 was Rijkswaterstaat op de hoogte van het feit dat de Botlekbrug niet sterk genoeg was om een treinspoor te dragen. Toch stelt minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) de Tweede Kamer nu pas op de hoogte.
Miljoenen euro’s
In een brief aan de Kamer bevestigt de minister dat de constructiefout al in februari in weekblad Cobouw openbaar werd gemaakt. Tijdens een onafhankelijk onderzoek kwam de constructiefout aan het licht. Van Nieuwenhuizen stelt dat bouwcombinatie A-Lanes, het bedrijf dat destijds de constructie bouwde voor de herstelkosten opdraaide. Hoewel het exacte bedrag niet bekend is gemaakt, gaat het volgens Van Nieuwenhuizen om miljoenen euro’s.
Volgens het AD komt de vertraging die ontstaat voordat goederentreinen over de brug naar het havengebied kunnen rijden voor rekening van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ook hier zou het gaan om een bedrag oplopend tot in de miljoenen euro’s. Kanttekening is dat het exacte bedrag afhangt van de duur van de vertraging.
Veiligheid in gevaar
Van Nieuwenhuizen zegt dat de constructie van de brug verstevigd moet worden. „De constructieve aanpassingen zijn noodzakelijk om een voldoende lange levensduur van de brug te garanderen en om de brug geschikt te maken voor het spoor.” Van de optie om tegelijkertijd aan de aansluiting van het spoor als de verbetering van de constructie te werken, werd al snel afgezien. De grote hoeveelheid werkende mensen op de brug zou de veiligheid in gevaar brengen.
Het bouwen van de brug door A-Lanes zorgde voor flink veel financieel tegenvallers voor het bedrijf. Sinds de opening op 12 juli 2015 had de brug in totaal 138 storingen. Momenteel zijn Rijkswaterstaat en spoorbeheerder Prorail bezig met het in kaart brengen van de gevolgen van de ingebruikname van de spoorverbinding.