‘Meer spontane gesprekken maken gelukkiger’
Op sociale media zijn Nederlanders elkaar massaal aan het liken en volgen en zoeken ze regelmatig de interactie op met onbekenden. In het dagelijkse leven van de gemiddelde Nederlander lijkt het echter niet zo vanzelfsprekend om een praatje aan te knopen: slechts een derde van de millennials heeft regelmatig een spontaan gesprek met een onbekende. Multiscope onderzocht in opdracht van hostelketen Stayokay of Nederlanders nog openstaan voor een spontaan gesprek.
Gelukkiger en minder eenzaam
Verrassend genoeg is er wel grote behoefte aan spontane gesprekken: 82 procent zou het leuk vinden om een praatje te maken met een onbekende en ruim 90 procent denkt dat het zelfs goed zou zijn voor onze samenleving. Volgens hen zou het zorgen voor meer wederzijds begrip en zou het Nederlanders minder eenzaam maken. Daarnaast denkt 84 procent dat het Nederlanders gelukkiger zou maken.
Awkward situatie
Desondanks heeft slechts de helft (56%) regelmatig een gesprek met een onbekende. Onder millennials is dat slechts een derde (32%). Een op drie mensen vindt het ongemakkelijk om een gesprek aan te knopen met een onbekende. Voor een vijfde van de ondervraagden is het ongemak zo groot dat dat hen tegenhoudt om een praatje aan te knopen.
Opvallend is dat de meerderheid (55%) denkt dat Nederlanders helemaal niet op een spontaan gesprek zitten te wachten, terwijl 9 op de 10 het geen probleem vindt als iemand een spontaan gesprek met hen aanknoopt. 8 op de 10 Nederlanders zou het zelfs leuk vinden als er een praatje met hen wordt aangeknoopt.
Positieve energie
Stichting Stayokay wil zijn 90-jarige jubileum gebruiken om positief bij te dragen aan meer contact tussen mensen. „Tijdens het reizen is een praatje zo makkelijk gemaakt en dat geeft zoveel positieve energie. Dat praatje zou zich niet moeten beperken tot de vakantie, want iedereen wordt blij van echt contact. En daar zit onze grote kracht. Door hier bewust mee om te gaan, proberen we ons steentje bij te dragen aan meer contact tussen mensen. Want die behoefte aan echte verbinding is nu relevanter dan ooit", aldus Marijke Schreiner, algemeen directeur Stayokay.