Kabinet ziet niets in autoplannen Amsterdam
Het kabinet ziet niets in de plannen van Amsterdam om in 2030 geen vervuilende benzine- en dieselauto’s meer in de stad toe te laten. Dat laat staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur weten.
„Schone lucht is belangrijk, dus goed dat steden daar plannen voor maken en mensen helpen bij de overstap naar schonere auto’s. Een verbod op alle benzine en dieselauto’s is voor mij nu niet aan de orde", aldus Van Veldhoven.
Een jaar korter
Het doel is om schonere lucht te krijgen, liet verantwoordelijk wethouder Sharon Dijksma weten. Volgens haar leven de Amsterdammers gemiddeld een jaar korter door de vieze lucht. De plannen worden in mei in de gemeenteraad besproken.
In de Tweede Kamer ziet een meerderheid ook niets in het voorstel. Amsterdam wil te snel, reageerde Matthijs Sienot van D66. „Totaal onrealistisch", oordeelde Maurits von Martels van het CDA. Ook VVD, PVV en FVD reageren afwijzend.
Grotere milieuzones
Als eerste stap mogen dieselpersonenauto’s van vijftien jaar en ouder de ring binnen de A10 vanaf 2020 niet meer binnen. Bestaande milieuzones voor vrachtwagens en bestelauto’s worden groter. Bussen en touringcars krijgen vanaf 2022 ten zuiden van Amsterdam CS te maken met beperkingen en vanaf 2025 mogen er binnen de bebouwde kom alleen schone brom- en snorfietsen komen.
Voor benzineauto’s is er nog geen concreet jaartal vastgesteld, maar richting 2030 worden steeds meer gebieden uitstootvrij en dus niet meer toegankelijk voor auto’s op fossiele brandstoffen. Subsidies en overgangsregelingen moeten autobezitters helpen over te stappen op elektrisch vervoer.