Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 31 mei 2019
Leestijd: 1 minuut

In de rij voor sneakers van Zeeman

Bij de pop-upstore van Zeeman in het Amsterdamse oud-zuid is het vrijdagochtend een drukte van jewelste. De reden: een sneaker. Of eigenlijk twee sneakers: een dure (in een beperkte oplage van 500, voor 200 euro) en een goedkopere (grotere oplage van 20.000 stuks, voor 12 euro 99). Ook op Marktplaats wordt de sneaker al aangeboden, voor prijzen die oplopen tot 350 euro per paar.

Influencers en social media

De winkelketen ontwikkelde de twee verschillende schoenen omdat het bedrijf zich afvroeg waarom sneakers zo duur moeten zijn, aldus een woordvoerster. Ze werden op twee manieren gemaakt, verscheept en in de markt gezet. Voor de ‘dure’ werd de aanpak overgenomen van de dure merken uit de fashion- en sneakerindustrie.

„We maakten een uniek en opvallend ontwerp, als echt fashionstatement." Bij de ‘goedkope’ variant ging vervoer ruim gepland en voor de laagst mogelijke kosten, over zee. En er werd geen dure reclame ingezet, „maar alleen een duidelijke productfoto."

Voor de dure schoen werden ook influencers en social media ingezet. Online via een zogenoemde raffle (loting) werden de eerste 150 verkocht. Daarvoor schreven 10.000 mensen zich in. De overige 350 stuks zijn verdeeld over twee pop-upstores, in Amsterdam en Antwerpen.

https://twitter.com/ShuriBear/status/1133766401574035456

Eenvoudig

De sneakers werden op een gewone Zeeman-manier gemaakt, aldus marketingmanager Caroline van Turennout. „Ze zijn allebei in hetzelfde land, China, gemaakt in dezelfde soort fabrieken op dezelfde manier. We vonden het leuk om te laten zien dat als je alles eenvoudig houdt, je op die lage prijs kunt uitkomen. Dat de meerprijs dus komt uit alles eromheen."

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.