Eindhoven Airport laagvlieger qua klantgerichtheid
Eindhoven Airport staat wereldwijd bij de slechtste luchthavens als het gaat om klantgerichtheid. Reizigers waren alleen op Kuwait International Airport en Lisbon Portela Airport slechter af, komt naar voren uit een ranglijst van claimorganisatie AirHelp. Vooral op het vlak van punctualiteit scoort de Brabantse luchthaven slecht.
132 getest
AirHelp vergelijkt sinds 2015 de prestaties van luchthavens, en legde voor dit jaar 132 luchthavens langs de meetlat. Daarbij woog het op tijd aankomen en vertrekken voor 60 procent mee in het rapportcijfer. Aanwezige winkel- en eetgelegenheden en tevredenheidscijfers die reizigers in een enquête gaven, telden elk voor 20 procent mee.
Eindhoven Airport is het absoluut niet eens met de conclusies. Volgens een woordvoerster loopt de vergelijking tussen luchthavens op vlak van punctualiteit mank. Veel luchthavens berekenen die aan de hand van zogeheten block-tijden, oftewel het moment dat toestellen beginnen of eindigen met taxiën. Eindhoven Airport kijkt bij vertrek- en aankomsttijden naar het moment dat vliegtuigen daadwerkelijk in de lucht zijn.
Middenmoter
Schiphol kwam met een 68e plek als middenmoter uit de bus. Ook bij ‘s lands grootste luchthaven zijn vertrek- en aankomsttijden de zwakste plek. Hamad International Airport in Qatar scoorde dit jaar het best, gevolgd door de internationale luchthaven Haneda in Tokio en de internationale luchthaven van Athene.
AirHelp publiceerde ook een ranglijst voor luchtvaartmaatschappijen, waar servicekwaliteit, het verwerken van claims en punctualiteit elk voor een derde meetellen in een rapportcijfer. Transavia belandt daarbij op de 65e plek, waarmee de budgetvlieger bij de tien slechtst scorende bedrijven hoort. KLM valt met een twaalfde plaats net buiten de top tien. Bovenaan prijkt Qatar Airways, gevolgd door American Airlines en Aeromexico.