Dit jaar plasticvrije paprika’s en bananen bij AH
Supermarktketen Albert Heijn is van plan om in de loop van dit jaar te stoppen met plastic om paprika’s, bananen, rode puntpaprika’s en bospeen. Hiermee verwacht de supermarkt een besparing van zo’n 270.000 kilo plastic per jaar. Op termijn gaat de supermarktketen meerdere groenten en fruit plasticvrij verkopen.
Na een succesvolle test op de groente- en fruitafdeling op het Genderenplein in Hoofddorp gaan we nog meer groente en fruit zonder plastic verpakking aanbieden. Van bananen (5 stuks die voorheen in zak zaten) tot zoete rode puntpaprika’s, alle soorten paprika’s en bospeen. pic.twitter.com/vjhGylZnit
— Albert Heijn (@albertheijn) May 6, 2019
Duurzaamheidsdoelstellingen
Supermarkten hebben gezegd dat ze van plastic verpakkingen af willen en beloofden hierbij dat er in 2025 20 procent minder plastic verpakkingen in de schappen liggen. Albert Heijn heeft zichzelf een vermindering van 25 procent aan plasticvrije verpakkingen ten doelstelling gelegd.
Test Hoofddorp
Om groenten en fruit zonder plastic verpakking langer vers te houden, maken de supermarktketens gebruik van een vernevelaar, waar mist uitkomt. Ze noemen dit ook wel ‘dry misting’.
De Albert Heijn heeft de keuze gemaakt om bepaalde groenten en fruit plasticvrij te verkopen, na een testperiode in een winkel in Hoofddorp. Tijdens de test in Hoofddorp bleek dat de combinatie dry misting en geen plasticverpakking op de kwaliteit en houdbaarheid bij bananen, zoete rode puntpaprika’s, alle soorten paprika’s en bospeen een goede werking heeft.
Er zijn ook enkele groenten waarbij dit géén zin had (zoals bijvoorbeeld kropsla). De test in Hoofddorp wordt daarom ook verlengd, om bepaalde seizoensproducten te testen.