Vele nachtvluchten op Schiphol onder druk
Schiphol ligt de laatste jaren enorm onder een vergrootglas en nu zijn het de nachtvluchten die veel besproken zijn. D66 wil niet langer dat het aantal vluchten dat landt of opstijgt tussen 23.00 en 5.00 toeneemt.
De coalitiepartij kijkt voor dat besluit ook naar grote omliggende vliegvelden. Op de grote luchthavens van Engeland, Frankrijk en Duitsland is er veel minder sprake van vliegend nachtverkeer.
Vier keer zoveel
Op Schiphol zouden er jaarlijks 20.000 nachtvluchten vertrekken, dat zijn er bijna vier keer zoveel als op het Britse London Heathrow (5800) en op het Parijse vliegveld Charles de Gaulle (5500). In Frankfurt zijn de nachtvlucht helemaal uit de lucht.
Volgens D66 gaat het vaak om vluchten die niet cruciaal zijn voor de rol van Schiphol als overstapplek. Denk hierbij aan vrachtvluchten of toestellen die toebehoren aan de welbekende budgetmaatschappijen.
Luik en Maastricht
Een verbod zou dus betekenen dat dit soort vluchten uit moeten wijken naar bijvoorbeeld de luchthavens van Luik en Maastricht. Het plan van D66 wordt donderdag besproken in de Tweede Kamer, waar het vooral hoopt op de steun van linkse en kleinere partijen.