Nog steeds gesjoemel met APK
Veel mensen hebben last van een naar onderbuikgevoel als het aankomt op garages. Als leek heb je simpelweg geen idee wat verschillende onderdelen kosten en je kan zo voor honderden euro’s in de maling worden genomen.
Om die reden zijn vaker tests gedaan bij verschillende garages, en die kwamen niet allemaal goed uit de bus. De Consumentenbond publiceerde vrijdag de resultaten van een nieuwe steekproef en wat blijkt? Bij meerdere garages worden nog steeds trucs gebruikt om de rekening van de APK (Algemene Periodieke Keuring) te verhogen.
Remmen vervangen
De vereniging liet 12 auto’s keuren bij 11 garages. Hierbij werden de mystery-onderzoekers geconfronteerd met tal van onnodige en dure reparaties. Zo kwam een auto niet door de keuring, tenzij de remmen zouden worden vervangen. Kosten: 500 euro.
Een andere garage liet na een second opinion weten dat er niets mis was met de auto. Ook de controleur van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) vond geen remproblemen.
Een andere garage van ‘een grote landelijke keten’ zette vaak kleine reparaties voor een relatief hoog bedrag op de rekening. Zo kostte het vervangen van een stadslichtlampje 11 euro, en een spontaan verdwenen oliedop 10 euro. Ook was de ruitensproei-installatie volgens het bedrijf kapot, maar die bleek achteraf prima te werken.
Consumenten worden volgens de bond regelmatig onder druk gezet door de garagehouder om direct in te stemmen met een reparatie. Bij afkeuring zou er niet meer met de auto gereden mogen worden. Dat is niet waar. Je mag nog wel naar een nieuwe keuring toe rijden.
Niet na te gaan
Garages zorgen ervoor dat de RDW, die kijkt of de APK’s in Nederland correct worden uitgevoerd, dit niet goed kan controleren.
In de meeste gevallen belt een medewerker van de garage de auto-eigenaar om toestemming te vragen voor een dure reparatie. De auto is dan nog niet afgemeld bij de RDW. Garages zetten mankementen pas op het keuringsrapport nádat de klant akkoord is en de reparatie is uitgevoerd. Pas dan wordt de auto afgemeld bij de RDW.
Als gevolg daarvan kan de RDW niet meer nagaan of de reparatie noodzakelijk was. De Consumentenbond ontdekte dat, omdat de undercover onderzoeker niet akkoord ging met het vervangen van de ‘defecte’ remschijven. Dat mankement stond vervolgens ineens niet op het keuringsrapport.
Wat te doen?
De Consumentenbond adviseert autobezitters om in geval van afkeuring altijd het keuringsrapport en de factuur te vragen. Bij oudere auto’s raden ze aan om de auto bij verschillende garages te laten keuren. Het liefst ook bij een keuringsstation dat alleen keurt en niet repareert. Zo’n bedrijf heeft dus geen belang bij onnodige reparaties.
Consumenten die de keuring niet vertrouwen, kunnen ook zelf de RDW benaderen voor een herkeuring. Wanneer de RDW een garage herhaaldelijk betrapt op foutieve keuringen, wordt de keuringsbevoegdheid van het bedrijf ingetrokken.