Iris Hermans
Iris Hermans Nieuws 18 apr 2019
Leestijd: 6 minuten

Grote liefde voor kleine micro:bit

Dat je met programmeren echt van álles kunt, bleek wel tijdens de STEAM Cup Challenge in NEMO waar tien scholen hun slimme ideeën voor de (nabije) toekomst pitchten.

De beste oma's werden van stal gehaald /Foto Menno Ringnalda

Micro:bit is de shit

Een waslijn met dakje-met-zonnepanelen zodat je ondergoed en handdoeken ook bij regen droog blijven en ook nog eens energie oplevert, een handschoen waarmee je de tv kunt aan- en uitzetten, of de lampen. Een sensor waarmee wordt gewaarschuwd bij te hoog water bij de dijken. Of de Plonkes, een tool die de koffie- en theetemperatuur meet en waardoor je nooit meer je mondt brandt. Je kunt het zo slim niet bedenken, of het kan met programmeren, oftewel het schrijven van concrete instructies op de micro:bit, hét minicomputertje waarmee scholieren het programmeren leren en waarmee van alles kan worden gedaan.

Het is woensdagmiddag en zo’n honderdvijftig middelbare scholieren, waaronder veel bruglassers, uit heel het land hebben zich in NEMO Science Museum verzameld om hun originele en innovatieve ideeën bij de jury te pitchen. Vaak maandenlange voorbereiding waar een lumineus idee bedenken, uitvoeren en teamwork centraal stonden, ging er aan vooraf en de zenuwen gieren door de keel. Bij sommigen dan, anderen zitten er relaxed bij en maken snel nog even een Instastorie #microbitmadness.

,,Wie heeft voetbal gekeken?” vraagt de presentator. Er klinkt gejuich. ,,En zij staan nog maar in de halve finale, jullie in de finale, dus jullie zijn gewoon al beter dan Ajax.” Er wordt voorzichtig gelachen, ,,we gaan beginnen!”

https://www.instagram.com/p/BV9yo38Ff73/

Koffieproblemen

Amiel en Stijn van het Montessori Lyceum uit Nijmegen bedachten de Plonkes, een naam die niet alleen lekker klinkt, maar ook blijft hangen. ,,Kwam ineens bij ons op en we wisten meteen dat dat hem was.” Amiel drinkt graag koffie ,,ligt beetje aan mijn stemming wat voor koffie.” Nu zou er wel ‘een zachte cappuccino ingaan’, ,,’s Ochtends wil ik wat sterkers, en ik ben niet de enige. Onze leerlingenraad wil een koffieapparaat voor onze school bestellen.” Ook hij kent het probleem van je mond branden aan te hete koffie, of dat je zó druk bent -,,met programmeren ofzo”- dat-ie koud is, als je hem wil drinken. ,,Voor deze koffieproblemen bedachten we de Plonkes waarmee je meteen kunt zien wat de temperatuur is. ”

Het Picasso Lyceum, de winnende school van vorig jaar, heeft met de prijs -een 3D printer- talismannen geprint. Oranje octopussen aan een touwtje om de nek, ,,we heten team Octa.” Andere scholieren hebben stoer een Nike-heuptasje diagonaal omgehangen, een zelfde soort colbertje aangetrokken of uniforme T-shirts aangedaan. Om door een micro:bit te halen.

‘Gewoon…’

In de pauze gaan de gespikkelde donuts en Milky Ways als warme broodjes. ,,Nou ja, gewoon. Iets bedenken en maken”, licht een leerling van Metameer tussen twee donuts door toe. Het moge duidelijk zijn dat voor echte programmeurs het programmeren gesneden koek is. ,,Het mooie is dat je meteen resultaat ziet”, vult iemand zijn klasgenoot aan. ,,Van iets naar niets. Of nee, andersom dus, dat is gewoon vet.”

De stoere The Black Box /Foto Menno Ringnalda

De pitches gaan lekker en van alles wordt uit de kast gehaald, inclusief opa en twee oma’s -veel ideeën zijn voor de ouderenzorg-, een mooi in elkaar geknutselde douche, uitvindingen in ‘funky kleurtjes’ en The Black Box, een ingenieus apparaat waarmee water kan worden getapt, op schoolpleinen bijvoorbeeld, om plastic flesjesafval tegen te gaan. Soms een overslaande stem van de zenuwen en wat gestuntel met het doorgeven van de microfoon, maar zelfs in het Engels, wanneer ze vragen beantwoorden van het internationale jurylid, weten ze hun micro:bitvondst perfect uit te leggen.

Het Bertrand Russel College aka team Octo Children, zo staat te lezen op hun shirts, heeft het winnende idee en mag met de hele klas naar Walibi, zo zal anderhalf uur later blijken. Bedacht toen scholiere Nina een boete kreeg omdat ze vergeten was haar fietslampjes aan te doen. ,,We hebben verlichting ontwikkeld die automatisch aan en uit gaat en die ook nog eens aangeeft als je rechts of links gaat.” Erg veilig dus en voor zo’n dertig euro te ontwikkelen, ,,veel goedkoper dan een boete.”

Slimme douche

Go Team Ulenhof College! /Foto Menno Ringnalda

Team Ulenhof College uit Doetinchem heeft de Sensor Douche bedacht, een slimme douche waarmee waterverspilling wordt tegengegaan. ,,Stond vandaag nog in het nieuws dat we allemaal veel te lang douchen.” Het idee is dat een soort timer op de douche wordt gezet, ,,kunnen je ouders instellen” en het douchewater kan vervolgens gebruikt worden voor de wc. Een vraag van de jury: ,,kan ik ook als iemand eronder staat het water ineens op heel koud zetten?” Gelach in de zaal. ,,Ja hoor, je kunt alles programmeren.”

Of ze ‘later als ze groot zijn’ ook in de IT willen? De een wel, ,,ik wil heel graag heel veel software ontwikkelen.” Een ander niet, liever kinderpsycholoog of volleybalster, ,,en ik ga bij het Korps Mariniers”, antwoordt een leerlinge van het Montessori Lyceum uit Nijmegen met een grote glimlach na afloop. Ze won dan ook samen met haar klasgenootje de prijs voor beste presentatie met hun Safe Bit, een tool waarmee kan worden opgemerkt wanneer iemand is gevallen. ,,Ideaal voor bejaarden.”

‘Nerds’

Op de achtergrond de geliefde micro:bit / Foto Menno Ringnalda

Juryvoorzitter René Speelman van IT-bedrijf Sogeti wil graag even terugkomen op ‘nerd’, een woord dat Amiel gebruikte om zichzelf te beschrijven. Weg met de negatieve connotatie van het woord, ,,nerds zijn zij die graag willen leren, gefocust zijn op innovatie en gave oplossingen bedenken.” En nerds worden wel het succesvolst en heel rijk, antwoordt Amiel ad rem, ,,kijk maar naar Bill Gates.”

Na de prijsuitreiking vertelt hij hoe blij verrast hij is door de leerlingen. ,,Ik hoop zo dat steeds meer kinderen straks voor de IT kiezen, het is het mooiste vakgebied dat er is, maar er is nog steeds een groot tekort aan IT’ers.” Vandaar ook dat ze de STEAM Cup Challenge hebben bedacht om meer leerlingen te enthousiasmeren. ,,Ze leren zo heel goed samen te werken en na te denken over wat ze allemaal met programmeren kunnen doen.” En dat is echt van alles, beaamt hij, ,,Dat heb je vandaag wel gezien, ik heb nu al zin in volgend jaar.”

Over STEAM Cup Challenge

Deel van de jury /Foto Menno Ringnalda

STEAM Cup Challenge werd voor de tweede keer georganiseerd door Slim.nl en IT Randsteden. Zeventig scholen gaven zich op voor deze Micro:bit programmeerwedstrijd en de overgebleven tien gingen woensdag de strijd met elkaar aan. De jury bestond uit René Speelman van IT-bedrijf Sogeti, Jesse Visser van NEMO, Enrique Rodriguez van internationaal telecommunicatiebedrijf Liberty Global en Harco Enting van PWC, die de overheid adviseert over technologie.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.