Consumentenbond wil scorekaart boodschappen invoeren
Een rijstwafel met een yoghurtlaagje, pindakaasrrepen en ontbijtkoek: het lijken misschien gezonde tussendoortjes, maar schijn bedriegt. Als het aan De Consumentenbond ligt moet een nieuwe scorekaart consumenten helpen makkelijker gezonde boodschappen te kiezen. De belangenorganisatie pleit voor het invoeren van ‘Nutri-Score’.
‘Donkergroen is gezond’
Voedselkeuzelogo Nutri-Score vindt zijn oorsprong in Frankrijk en laat met kleuren en letters op eenvoudige wijze zien hoe (on)gezond een product is. In Spanje en in België is het inmiddels ook ingevoerd. Een team van onafhankelijke onderzoekers bekijkt in opdracht van de overheid hoeveel calorieën, suikers, verzadigd vet, vezels, eiwit, groente, fruit en noten er in een product zitten. Op basis van dat onderzoek krijgt het product een score van A in donkergroen (gezond), tot E in rood (ongezond). Het doet een beetje deken aan het energielabel.
https://twitter.com/DVteV/status/1115508299900829697
Om te achterhalen hoe gezond een tussendoortje is, moeten consumenten nu nog alle verpakkingen omdraaien en de kleine lettertjes bestuderen. Met Nutri-Score op de voorkant van de verpakkingen, is dit een stuk makkelijker, denkt de bond.
Preventieakkoord
„In het Preventieakkoord is vastgelegd dat er in 2020 een nieuw voedselkeuzelogo komt. De Consumentenbond vindt Nutri-Score het beste voedselkeuzelogo dat er nu is en roept de overheid op om alle stappen te zetten die nodig zijn om Nutri-Score ook in Nederland in te voeren", aldus een woordvoerster. In het Preventie-akkoord kwamen overheid, organisaties en ondernemers plannen overeen om tot een gezondere samenleving te komen.
De organisatie heeft, om een en ander te demonstreren, zelf vijftig tussendoortjes van dit voedselkeuzelogo voorzien. „Hiermee wordt in één oogopslag duidelijk hoe (on)gezond een tussendoortje is. Slechts een vijfde scoort (zeer) goed", aldus de bond. Ook veel gezond lijkende tussendoortjes bevatten toch veel vet en/of suiker. Ook blijken de verschillen tussen producten van één producent soms erg groot.