Quotes van #DARUM! vanaf nu ook in Metro
Quoteplatform #DARUM! is groot op social media, maar vanaf maandag 4 maart in Metro ook te vinden in de papieren krant.
Met honderdduizenden volgers en miljoenen bereik is #DARUM! in vier jaar uitgegroeid tot succesvol platform. Dennis Gerritsen (25) en Chiel Konings (29), beiden uit Den Bosch, zijn de heren die zorgen voor prikkelende, grappige en herkenbare quotes over de actualiteit en alledaagse dingen. Inmiddels is het meer dan de quotes, die met de hashtag #DARUM! de ene dag op een wit en de volgende dag op een zwart vlak de digitale wereld in worden geslingerd. Een webshop met onder meer mutsen, t-shirts, sweaters, hoodies, dekbedovertrekken en zelfs keukenschorten en wijn floreert en verjaardagskalenders en ansichtkaarten worden in dertienhonderd winkels in Nederland en België verkocht. Vandaag een nieuwe stap: elke maandag en donderdag vind je een nieuwe quote van #DARUM! in deze krant terug.
Match #DARUM! en Metro
Welkom bij Metro!
Dennis, student Communication en Media Design: Ja dank, leuk dat we van start gaan. Wij hebben jullie benaderd omdat we groot zijn op social media, maar ook geloven in print en dus een mooie plek in de krant. De doelgroepen van #DARUM! en Metro passen qua leeftijd en interesses één op één. We hebben een match!
Op Wikipedia is Darum een volkskerk in het Deense Esbjerg. Wisten jullie dat?
Chiel, die ook in het vastgoed van studentenpanden, studio’s en appartementen werkt: Oh ja? Haha, het is ook al een camping in Duitsland. Gelukkig kennen de meeste mensen het als leuk quoteplatform.
Hoe begon je Dennis?
Ik maakte al quotes voor Facebookpagina Horeca Be Like. Ik kwam erachter dat ik social media en de interactie met mensen interessant vond. Toen bedacht ik zelf #DARUM!. Hobby en passie werden uiteindelijk veel meer dan dat.
Wat is jullie rolverdeling?
Chiel: Dennis is de quotemachine. Ik probeer het mediaplatform en social media zo goed mogelijk op te bouwen en partnerships aan te gaan, zoals de dekbedovertrekken bij Dekbed-discounter en de taarten bij Toptaarten.nl, maar ook samenwerkingen met bedrijven als Christine le Duc en de Postcode Loterij.
Quote op een tegeltje
Zijn Brabanders zo grappig?
Chiel: Als je ziet hoe Dennis iets alledaags in een quote op een tegeltje weet te krijgen… nee, die eer komt niet iedere Brabander toe denk ik.
Dennis: Brabanders zeggen wel iets gemakkelijker wat ze denken dan andere Nederlanders. Vind je iets leuk, dan zeg je dat. Maar vind je het niks, dan meld je dat ook.
Willen jullie in Metro prikkelen, herkenbaar zijn of grappig? Wat precies?
Dennis: De focus zal liggen bij het herkenbare en de lezers een beetje aanzetten tot nadenken.
Chiel: En dat op een leuke manier. Beledigingen zul je bij #DARUM! nooit zien.
Dennis: Gaandeweg zullen we weten wat in Metro werkt en wat minder. We zullen vooral de humoristische kant opzoeken, tenzij er natuurlijk een hele belangrijke serieuze gebeurtenis is waarop we inhaken.
Hebben jullie veel contact met jullie aanhang?
Dennis: Vooral via Instagram, dat is echt het toppunt van interactie. De Instagramvolgers vinden dat ook heel erg leuk. Ze verwachten niet dat je reageert, maar vinden het tof als je het wel doet.
Is er weleens een dag waarop je denkt: Fuck, ik weet niks?
Dennis: Ja hoor, maar dan ligt er gelukkig wel iets op de plank. Of er gebeurt toch nog iets waarop we kunnen inhaken.
Feyenoord – Ajax
Ik las ergens dat jullie quotes over Feyenoord vanwege de reacties liever overslaan hè?
Dennis: Haha, nou meer het voetbal in het algemeen. Dan moet je uitkijken met wat je zegt.
Chiel: Feyenoord – Ajax 0-3, dan denken we ‘laat maar zitten’. Je schopt altijd een van de twee clubs tegen het zere been.
Dennis: Laten we maar geen kamp kiezen en in Metro gewoon met leuke herkenbare dingen komen.
Naast Metro vind je #DARUM! op Instagram (261.000 volgers), Facebook (422.000) en Twitter (4000) onder darumnl. De Metroquotes vind je ook terug op Metro’s social media-kanalen.