Nike krijgt boete van 12,5 miljoen euro
Het Amerikaanse bedrijf Nike heeft een boete van 12,5 miljoen euro gekregen van de Europese Commissie.
Volgens EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging) verbood het bedrijf licentiehouders om producten waar Nike de exclusieve rechten van heeft, zoals spullen van FC Barcelona, in het buitenland of online te verkopen.
‘Deze praktijken zijn tegen de EU-regels’
„Voetbalfans zijn gek op dingen van hun favoriete club, zoals sjaals en shirts. Nike maakte het voor veel van zijn licentiehouders contractueel onmogelijk om die producten buiten hun land of via internet te verkopen’’, aldus Vestager. „Dat leidde tot een geringere keuze en hogere prijzen voor consumenten. Deze praktijken zijn tegen de EU-regels.’’
Brussel opende in juni 2017 een onderzoek naar de rol van Nike als licentiegever en distributeur voor producten van bekende voetbalclubs of -federaties. Het gaat niet om producten die Nike zelf maakt met het logo van Nike erop, zoals voetbalschoenen, maar om spullen als drinkbekers, tassen, beddengoed, schrijfwaren en speelgoed.
Naast FC Barcelona heeft Nike ook de commerciële rechten voor Manchester United, Juventus, Inter Milan, AS Roma en de Franse Voetbalbond FFF. Het bedrijf kreeg 40 procent korting op de eigenlijke boete omdat het meewerkte aan het onderzoek van de commissie.
Twee onderzoeken lopen nog
Twee onderzoeken die gelijk met Nike werden gestart, naar soortgelijke praktijken door Sanrio en Universal Studios, lopen nog. Het Japanse Sanrio is bekend van de Hello Kitty-spullen. De Amerikaanse Universal Studios licenseert producten met de animatiefiguren Minions.