Een olievlek bij Texel: hoe ruim je dat dan op?
Een olievlek op de Noordzee, even ten westen van Texel. Hij dobbert sinds woensdagavond rond en niemand weet waar de vlek vandaan komt. Rijkswaterstaat ging direct de Noordzee op om de olie weg te halen, maar hoe doe je dat? Olie uit de zee halen…
„Daar heb je heel veel verschillende technieken voor”, legt een woordvoerder van Rijkswaterstaat uit. „Maar wat wij momenteel doen is een combinatie van twee technieken. Enerzijds heb je de dunne olie, die je wel kent van de regenboogkleuren. Deze dunne laag, daar varen we doorheen om de vlek op te breken in slierten. De kleinere stukken mengen met water en verdampen makkelijker.”
Verdampen
Olie is in principe namelijk een natuurproduct, wat gewoon verdampt. In kleine hoeveelheden gaat dat makkelijker. Dit geldt echter alleen voor de dunne, regenboogachtige olie. Bij Texel drijft ook dikke olie. „Die zuigen we met de boot op met veegarmen”, gaat de woordvoerder verder.
„We varen dan op een bepaalde snelheid, de veegarmen drijven de olie naar een verzamelpunt en daar wordt het opgezogen. De olie drijft op het water dus zo zuigen we alleen de olie eruit.”
Verschillende technieken
Voor het opzuigen van olie zijn veel verschillende technieken die je in verschillende situaties toepast. „Een oliescherm werkt bijvoorbeeld niet goed in de Noordzee, omdat je last hebt van de golven.” Een oliescherm ziet eruit als een opblaasbare band, waar de olie in opgesloten ligt. Zo wordt het op één plek gehouden en kan het makkelijker worden opgeruimd.
Naast het opvegen en indammen van olie, kan Rijkswaterstaat ook gebruik maken van absortiemiddelen of skimmers. Absorptiemiddelen gebruiken ze alleen bij kleine verontreinigingen. Ze hebben vaak de vorm van drijvende worsten en zijn gevuld met sterk waterafstotend en olieabsorberend materiaal.
Skimmers zijn voor grotere verontreinigingen. Dit zijn drijvende apparaten waarbij de olie over de rand van de skimmer loopt. De olie blijft dan plakken aan borstels of aan een draaiende rol en wordt vervolgens naar een tankauto of schip gepompt.
Snelheid
Als er een olievlek in het water drijft, vliegt de kustwacht regelmatig een rondje over de vlek om de omvang te bepalen. Aan de hand van de windkracht en windrichting kan Rijkswaterstaat dan berekenen hoe snel de vlek bijvoorbeeld de kust van Texel bereikt – en daarmee hoeveel tijd ze hebben om de boel op te ruimen. „Maar dat blijft altijd lastig, dus we houden een flinke slag om de arm.”
De olie heeft woensdag en donderdag al voor problemen gezorgd. Bij opvangcentrum Ecomare op Texel en bij Vogelopvangcentrum De Paddestoel in Den Helder kwamen ‘olievogels’ binnen. De beestjes waren besmeurd met olie, wat heel gevaarlijk is.
De olie maakt hun verenkleed lek, waardoor het koude zeewater op de huid kan komen. Hierdoor raken de vogels onderkoeld en neemt hun drijfvermogen af. Een zeekoet die binnen werd gebracht met olie in de veren was er zo slecht aan toe dat hij uit zijn lijden is verlost.