Jelmer Visser
Jelmer Visser Nieuws 14 feb 2019
Leestijd: 2 minuten

Worden tieners agressief van gamen? Nee, zeker niet!

Al sinds de jaren ’80 is het een vrij hardnekkige mythe; gewelddadige games zoals Call of Duty, Red Dead Redemption of Fortnite maken de kinderen gewelddadiger. Volgens Brits onderzoek klopt hier helemaal niks van, de negatieve effecten die in eerdere publicaties naar boven kwamen zijn bovendien overdreven.

De belangrijkste conclusie van het meest uitgebreide onderzoek tot nu toe over dit onderwerp, is dat tieners die regelmatig met een virtueel personage anderen neermaaien niet vaker gewelddadig gedrag vertonen dan tieners met andere hobby’s.

https://giphy.com/gifs/OT80etEQT2HoA

Hardnekkige mythe

Er is geen enkel bewijs gevonden dat tieners die in de afgelopen maand avonturen beleefden met een controller of muis in de hand ook in de ‘echte wereld’ voor gewelddadige incidenten zorgen. „De stelling dat videogames leiden tot gewelddadig gedrag is erg populair, maar nog nooit goed bewezen,” zo vertelt professor Andrew Przybylski, van het onderzoeksinstituut van Oxford aan de Independent. „Ondanks het feit dat ouders en beleidsmakers zich zorgen maken hierover, laat ons onderzoek zien dat hier geen enkele reden voor is.”

Games kunnen overigens wel tot woede-uitbarstingen leiden, zeker wanneer er online gespeeld wordt. „Sommige zaken als vloeken, competitief gedrag en trollen op online platformen, zijn inderdaad anekdotisch waargenomen. Dit zou je kunnen zien als anti-sociaal gedrag; van een patroon of een causaal verband is echter geen sprake" zo stelt hij.

Aan het onderzoek deden 1000 Britse 14 en 15-jarigen mee die vooraf vragen kregen over hun gedrag en gewoontes, hieruit kwam naar voren dat de helft van de meisjes en tweederde van de jongens op regelmatige basis een interactief spel in een virtuele wereld doet. Met deze conclusies willen zij deze hardnekkige mythe voor eens en altijd naar het rijk der fabelen verwijzen.

https://giphy.com/gifs/OCgTKYSVnf7iM

Cherry picking

Volgens de onderzoekers is er in het verleden vaak vrij selectief gebruik gemaakt met onderzoeksdata om zo delen van een studie als waarheid te framen. Zij waarschuwen ervoor dat dit door belanghebbenden zoals religieuze instanties, ouders of conservatieve beleidsmakers aan de orde van de dag is.

„Onze bevindingen suggereren dat er zoiets bestaat als vooringenomen van onderzoekers. Dit kan de resultaten van vorige studies over dit onderwerpen hebben beïnvloed en hiermee ervoor gezorgd hebben dat de effecten van videogames negatiever uitvielen. Op basis van deze onderzoeken is beleid gemaakt", zo verklaart Netta Weinstein van de universiteit van Cardiff die meeschreef aan het onderzoek.

De wetenschappers dringen erop aan dat er in de toekomst vaker methodes moeten worden toegepast om ‘cherry picking’ te voorkomen. Dit geldt niet alleen voor gamen maar ook op andere onderwerpen die voor maatschappelijke onrust kunnen zorgen. Als voorbeelden halen ze onderzoeken over de psychologische gevolgen van sociale media en het verband schermtijd en depressie aan.

Donald Trump is het overigens niet met deze conclusies eens, hij meent dat gamen de hersenen van jongeren aantasten en dat het een oorzaak is van schietpartijen op scholen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.