Webshopklanten ook de dupe van cybercriminelen
Naast phising, ransomware en andere klassieke manieren waarop cybercriminelen te werk gaan, is er nu een nieuwe werkwijze waarop consumenten geld afhandig wordt gemaakt. Online dieven besmetten bestelformulieren wan webshops. Wanneer de nietsvermoedende klant wil afrekenen, komen creditcardgegevens en persoonlijke informatie in verkeerde handen.
De manier wordt formjacking genoemd, meldde cyberbeveiliger Symantec in een artikel. Volgens de beveiliger is het makkelijk om te doen. Iedere maand zijn bijna 5000 unieke website de dupe van deze manier van fraude. Vooral in november en december gebeurt het veel, dat is in de aanloop naar de feestdagen waar veel wordt besteld.
Ook British Airways de dupe
Volgens Symantec worden vooral kleine en middelgrote webwinkels getroffen. Ook grote bedrijven kunnen echter ook de dupe worden. Dat overkwam onlangs bijvoorbeeld Ticketmaster en British Airways.
Wie zichzelf wil beschermen tegen formjacking, kan het beste investeren in goede antivirussoftware. Goede software geeft je een melding op het moment dat iemand je lijkt te formjacken. Je kunt je browser dan afsluiten en je cache legen. Twijfel je of je de dupe bent? Hou dan je afschriften van je creditcard goed in de gaten. Zodra er iets verdachts lijkt te gebeuren, kun je dat melden bij je creditcardverstrekker en als je daadwerkelijk slachtoffer bent, kun je aangifte doen.
Lucratiever dan andere cybercriminaliteit
Met slechts tien gestolen creditcards kunnen criminelen een paar miljoen per maand verdienen, stelt de beveiliger. Dat maakt het een stuk lucratiever dan bijvoorbeeld ransomware, waarbij bestanden op de computer worden gegijzeld in ruil voor losgeld.
Ook het delven van virtueel geld, cryptojacking, levert minder op. Dat komt onder meer door de lagere koers van virtuele valuta’s. Bovendien maken mensen minder gebruik van vaste pc’s met harde schijven en werken ze meer mobiel en in de cloud. Het totaal aantal ransomware-besmettingen daalde met ongeveer 20 procent, maar bij bedrijven steeg het aantal infecties juist met 12 procent.
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederland heel groot is in phishing, het misleiden van mensen in de hoop dat ze hun gegevens ergens achterlaten. 1 op de 877 mails is phishing. Alleen Noorwegen en Saudi-Arabië staan nog boven Nederland.