Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 21 feb 2019
Leestijd: 2 minuten

Slachtofferhulp roept op minder te kwetsen

Regelmatig horen we dat we op sociale media best wat aardiger voor elkaar mogen zijn. Slachtofferhulp Nederland doet deze oproep nu ook, maar specifiek voor nabestaanden en slachtoffers van misdrijven, rampen en ongevallen. De organisatie roept op deze mensen niet lastig te vallen met kwetsende oproepen. Donderdag gaat de campagne #socialslachtoffer van start.

De reden voor deze actie is dat medewerkers van Slachtofferhulp Nederland steeds vaker vragen krijgen over vervelende ervaringen op sociale media, zegt bestuursvoorzitter Rosa Hansen. Harde cijfers zijn er helaas niet. „Mensen zouden voortaan eerst na moeten denken en zich inleven in het slachtoffer voordat ze een reactie op social media plaatsen.”

Groot bereik

Door de snelheid van bijvoorbeeld Twitter en Facebook kunnen hatelijke opmerkingen een groot bereik hebben, terwijl de verspreiders vaak anoniem blijven. Het is meestal onmogelijk vervelende opmerkingen te verwijderen, terwijl ze wel heel pijnlijk zijn, zegt Slachtofferhulp, en de verwerking van een ongeval of verlies moeilijker kunnen maken.

Ontbijtsessies

Op verschillende plaatsen zijn donderdag ontbijtsessies waar de deelnemers praten over het thema. In Utrecht zijn burgemeester Jan van Zanen en minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) aanwezig bij het ontbijt, evenals Jacob Sesselaar, die het gezicht van de campagne is. Hij kreeg naar eigen zeggen te maken met ,,afschuwelijke" posts over zijn broer die vorig jaar verongelukte nadat hij achter het stuur in slaap was gevallen. „Dat het Jan-Willems eigen schuld was, dat hij gedronken zou hebben, dat hij te hard gereden zou hebben. Allemaal niet waar, het was een noodlottig ongeval waarbij Jan-Willems vermoeidheid hem fataal is geworden."

Sesselaar doet zijn verhaal in een filmpje dat Slachtofferhulp tijdens de campagne verspreidt op sociale media.

Be nice or leave

Harde opmerkingen op sociale media zijn niet nieuw. Al jaren zijn er acties tegen pesterijen online. In 2016 zette celebrity-fotograaf William Rutten zich met een t-shirtactie ook in voor minder kwetsen op het internet. Onder andere Angela Groothuizen, Waylon en Chantal Janzen stonden voor zijn camera, alle drie met zijn t-shirt met Be nice or leave erop.

Met de actie hoopte Rutten bewustzijn te creëren. Hij gaf destijds het logo vrij in de hoop dat mensen zelf een t-shirt zouden drukken. „Om te laten zien dat ook zij de negativiteit beu zijn. Ik verwacht niet een grote verandering teweeg te brengen, maar hoop dat het mensen beweegt na te denken voordat ze iets posten.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.