ROC-leerlingen krijgen les over criminaliteit
Een verpleegkundige die toegang heeft tot medicijnen en onder druk wordt gezet die te leveren aan mensen voor wie ze niet zijn bedoeld. Een buurman die wiet kweekt op zolder en daarmee zijn hele straat brandgevaarlijk maakt of hangjongeren die buren zo bang maken dat ze geen aangifte meer durven te doen. Het is allemaal criminaliteit die de samenleving ondermijnt. En aan die ondermijning moet wat worden gedaan, vindt niet alleen de politie maar ook het ROC van Twente.
De kans dat je met vermenging van de onderwereld met de bovenwereld te maken krijgt, ligt op de loer, zegt Wilma van Raalten, werkzaam bij de politie. Ze is één van de ontwikkelaars van een lespakket over ondermijning, waar de 16.000 studenten van het ROC van Twente vanaf volgend jaar mee aan de slag gaan. Daarmee zijn ze de eerste in Nederland die op school permanent aandacht besteden aan ondermijning.
Het gaat dus niet om een voorlichting vanuit de politie, benadrukt Van Raalten. „Bij deze vorm gaat het om langdurig contact en een integratie in het lespakket.” Exacte cijfers van het aantal jongeren dat met ondermijning te maken krijgt, zijn er niet, maar dat is volgens haar ook niet van belang. „Ongeveer 5 procent van de samenleving zit in de criminaliteit. Dat betekent dat 95 procent van de bevolking aan de goede kant van de streep staat. Omdat we dat graag zo willen houden, ontstond het idee voor dit lespakket.”
Lessen op maat
De lessen over ondermijning worden gegeven bij het vak ‘burgerschap’, waar leerlingen ook les krijgen over onderwerpen zoals pesten, seksualiteit en mantelzorg. Omdat lessen over criminaliteit voor verpleegkundigen anders zijn dan voor elektriciens, worden de lespakketten voor de opleidingen op maat gemaakt, zegt Van Raalten. „Vanuit de politie helpen we leerkrachten bij het samenstellen van de lessen.”
De jongeren moeten in de lessen leren dat ze kunnen kiezen tegen die vermenging. „Het belangrijkste is bewustwording. Wanneer je beter leert kijken naar je omgeving, vallen je dingen op. We willen leerlingen bewust maken dat je je ogen hiervoor niet moet sluiten.”
Margo Gaemers, manager loopbaancentrum van het ROC van Twente, benadrukt dat het er in de lessen niet om gaat de leerlingen bij te brengen wat goed of fout is. Het gaat om de bewustwording over dat ondermijning bestaat, wat het precies is en wat dit betekent voor het toekomstige beroep van de leerling. „Het gaat erom dat onze leerlingen leren keuzes te maken en dat kan alleen als je weet waar je het over hebt."
Volgens haar zullen de lessen goed werken, omdat ze de voorbeeldsituaties afstemmen op de verschillende niveaus en situaties van de leerlingen. „Daarmee laten we het dichtbij komen en de herkenning is belangrijk."