Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 22 feb 2019
Leestijd: 1 minuut

Onderzoek: 67 procent meer bijlesbedrijven dan eerst

Bijlesbedrijven voor basisschoolscholieren poppen als paddestoelen de grond uit, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Ouders zouden ook meer geld steken in het (vroeg) bijspijkeren van hun kind.

Meetmoment

Er zouden bijna 70 procent meer bijlesbedrijven bestaan dan vier jaar geleden, blijkt uit het onderzoek. De Citotoets, die steeds zwaarder weegt, zou daar mee te maken hebben. Veel ouders willen hun kind extra laten trainen voor het belangrijke meetmoment, waar bedrijfjes dan weer handig op inspelen.

Kritiek

Niet iedereen is voorstander van het oefenen van de toets. Zo verklaart een hoogleraar tegenover het platform dat kinderen die het níet kunnen betalen, op een achterstand worden gezet. Daarbij zou met hard oefenen voor de eindtoets niet ‘t eigenlijke doel van de cito worden behaald: het kind op het best passende niveau krijgen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.