Amarins de Boer
Amarins de Boer Nieuws 16 jan 2019
Leestijd: 2 minuten

Verslaafd aan tweedehands pareltjes

Tweedehands kleding neemt ondanks de groeiende welvaart toe in populariteit. Zowel fysieke als online winkels die gebruikte kleding verkopen nemen toe. De oorzaak zit ‘m naast de economische groei in de ‘verhipping’.

Ze noemen zichzelf de Airbnb onder de kleding. United Wardrobe, de marktplaats voor kleding, schoenen en accessoires viert deze week haar vijfjarig jubileum. Inmiddels zijn er meer dan 3 miljoen mensen uit de Benelux en Frankrijk die hun kleding op het online platform kopen en verkopen.

Fuck fast fashion

„Het mooie is dat mensen vaak niet eens door hebben hoe goed ze bezig zijn”, lacht ondernemer Thijs Verheul (26) uit Utrecht. Samen met twee studiegenoten lanceerde hij vijf jaar geleden United Wardrobe met als slogan ‘Fuck Fast Fashion’. En zo denken meer mensen erover: inmiddels staan er miljoenen tweedehands item te koop.

Want waar kopers en verkopers van duurzame kleding er in den beginne nog niet mochten wezen, staan vintagevondsten nu meer dan ooit op de kaart. Het aantal fysieke tweedehands kledingwinkels is de afgelopen tien jaar met meer dan dertig procent gestegen, blijkt uit cijfers van het CBS. En ook het aantal kringloopwinkels blijft groeien, blijkt uit cijfers van Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland. Inmiddels zijn er meer dan 200.

Imagoverandering

Tien jaar geleden was je nog een geitenwollentype als je tweedehands kleding kocht, maar dat imago is inmiddels verandert, zegt consumentenpsycholoog Patrick Wessels. „De drempel om te zeggen dat je iets tweedehands hebt gekocht, is weg. En dat zorgt dat meer mensen die stap naar tweedehands maken.”

Naast het sociale niveau, speelt ook het individuele niveau een rol, vervolgt Wessels. „Als je één keer een trui voor 6,95 euro hebt gekocht, wil je weer neuzen door de rekken van de kringloopwinkel. Als je na drie bezoekjes opnieuw een leuke broek ziet voor een laag bedrag, raak je ‘verslaafd’. Je weet immers niet wat voor parel je de volgende keer weer zult vinden.”

Kledingmarktplaats

Het platform van Verheul en consorten is een snelgroeiend miljoenenbedrijf met inmiddels zestig werknemers. Naast Nederland is United Wardrobe ook actief in België, Frankrijk en Duitsland. En de jonge ondernemers hebben grootse plannen: over vijf jaar willen ze de grootste kledingmarktplaats ter wereld worden.

Een van de (ver)kopers op het platform is Naomi Bosman (22) uit Rotterdam. Twee jaar geleden had ze als goede voornemen om drie maanden helemaal geen kleding te kopen. Dat beviel haar zo goed, dat ze ermee doorging. „In oktober 2017 heb ik al mijn kleding uitgezocht. Daarmee ontstond alleen ook weer de behoefte aan wat nieuwe, vooral winterkleding. Omdat ik mijn goede voornemen om geen nieuwe kleding te kopen vol wilde houden, deed ik wat onderzoek naar hoe en waar ik tweedehands kleding zou kunnen kopen en verkopen.”

Ze kwam uit bij United Wardrobe, waar ze inmiddels koopt en verkoopt. Bij hoge uitzondering shopt ze wat nieuws. „Strakke spijkerbroeken, sportkleding, ondergoed en sokken zijn de dingen die ik wel fijn vind om nieuw te kopen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.