‘Taxichauffeurs moeten minder ongelukken maken’
Verzekeraars dreigen taxichauffeurs niet meer te verzekeren, want ze zijn veel vaker betrokken bij ongelukken. Vooral jonge, zzp’ende bestuurders moeten vaak aankloppen bij de verzekeraar nadat ze schade hebben opgelopen.
Drie keer zo vaak
Taxi’s rijden gemiddeld drie keer zo vaak schade. „Dat is natuurlijk voor een deel te verklaren door het feit dat taxichauffeurs meer kilometers maken, maar als je hen vergelijkt met andere risicogroepen zoals vrachtwagenchauffeurs, zie je dat ze de laatste tijd relatief meer schade veroorzaken", zegt Richard Weurding directeur van het Verbond van Verzekeraars.
Zodoende is de situatie duidelijk volgens Weurding. „Als deze cijfers zo hoog blijven, zullen steeds meer verzekeraars stoppen. Het is nu echt vijf voor twaalf, de taxisector moet in actie komen."
Letselschade
Overigens moet je niet alleen denken aan schade van de wagens, maar ook letselschade. De voorbije weken waren er al meerdere meldingen van taxichauffeurs (of Uber) die betrokken waren bij dodelijke ongelukken.
Overigens worden de statistieken van Uber niet apart bijgehouden. „Die chauffeurs rijden soms niet alleen voor Uber, maar bijvoorbeeld ook voor een reguliere taxicentrale. Dat maakt het voor ons lastig bij te houden", stelt Weurding, die de organisatie streng toespreekt. „Zorg dat je veiligheidsmaatregelen neemt, zodat chauffeurs ervan doordrongen zijn dat dit soort ellende niet meer voorkomt."