‘Lekker’ hamsteren? AH is meest dieronvriendelijk
Een kipfiletje voor een euro of vier hamburgers voor ’n prikkie – supermarkten stunten nog steeds met (te) goedkoop vlees zónder dierwelzijnskeurmerk.
Albert Heijn is daarin koploper, aldus stichting Wakker Dier, die nu campagne voert tegen het ‘lokvlees’ van de supermarkt.
Knallers in overvloed
De dierenwelzijnsorganisatie probeert zich sinds maandag –via de radio- hard te maken voor ’t verdwijnen van stuntvlees. Hamsteren kan namelijk best goed in je portemonnee voelen, maar is net wat minder aangenaam voor het dier zelf. In de aanbiedingsfolders van de Appie waren vorig jaar in totaal bijna 1300 kiloknallers zonder dierwelzijnskeurmerk te bespeuren, wat de supermarktketen (aldus Wakker Dier) daarmee tot de meest dieronvriendelijke supermarkt van ons land maakt.
De organisatie acht het voornamelijk als onacceptabel dat Albert Heijn dieren laat opdraaien voor hun stuntzucht. Vlees zonder welzijnskeurmerk komt vaak van dieren die in krappe hokken of stallen leven, geen afleiding hebben, en nauwelijks daglicht zien. Het aanbieden daarvan moet écht stoppen, vindt de organisatie.
Ook de Dierenbescherming, die gaat over het Beter Leven Keurmerk in Nederland, vindt het jammer dat supermarkten maar blijven stunten met goedkoop vlees. Albert Heijn is wat dat betreft inderdaad verkeerd bezig, stelt persvoorlichter Niels Dorland. „Ik heb geen inzicht in de cijfers van Wakker Dier, maar hen kennende, zeggen ze niet zomaar wat. Albert Heijn is natuurlijk de marktleider, dus naar hen wijzen is erg slim. Wie weet volgt de rest van de supermarkten dan ook."
Dubbele moraal
Dorland stelt dat het continu blijven aanbieden van goedkoop vlees zonder keurmerk vaak te maken heeft met het financiële aspect: voor ‘gekeurd’ vlees met in ieder geval één ster moet een supermarkt net iets meer betalen, al valt die meerprijs volgens de persvoorlichter reuze mee.
Het is jammer dat nog niet altijd voor het keurmerk wordt gekozen, vindt Dorland, al heeft dit verhaal volgens hem wel een dubbele moraal. „Op veel vlakken is de Albert Heijn wél goed bezig. Zo zijn eind vorig jaar nog alle ‘verkeerde’ eieren uit het schap gehaald en heeft bijna al het varkensvlees minimaal één Beter Leven ster. Ze zijn enerzijds dus goed bezig, al valt er, zoals Wakker Dier terecht aanstipt, nog veel te verbeteren."
Verkeerd beeld
Albert Heijn vindt dat Wakker Dier een verkeerd beeld schetst van de aanbiedingen van het concern van vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Het bedrijf zegt juist veel aandacht te besteden aan dierenwelzijn.
,,Niet voor niets verkopen we het meeste biologisch en scharrelvlees van Nederland”, zo reageert AH op de campagne van de dierenwelzijnsorganisatie, die maandag een radiospot heeft gelanceerd om de vleesaanbiedingen van AH een halt toe te roepen. Wakker Dier noemt AH ,,de meest dieronvriendelijke supermarkt in Nederland”.
Volgens het supermarktbedrijf hebben bijvoorbeeld AH-kippen geen Beter Leven-keurmerk, maar zijn het ,,kippen van een robuust ras, met meer leefruimte en afleidingsmaterialen. Een kip waarover Wakker Dier overigens eerder te spreken