Dag van de Directeur: 29 en parttime schooldirecteur
De werkdruk is hoog en het tekort groot, maar toch kozen zij er op jonge leeftijd voor om basisschooldirecteur te worden. Vandaag, tijdens de Dag van de Directeur, worden schoolleiders in het zonnetje gezet. Metro sprak drie vrouwelijke directeuren over het vak.
‘In deze tijd moet je extra goed voor je personeel zorgen’
Mariëlle Hendriksen (29)
Is: directeur van CNS basisschool Cavaljé in Ede
Sinds: 1 november
Werkt: drie dagen per week
„Toen onze directeur een paar maanden geleden wegging, vroegen collega’s of die functie niks voor mij zou zijn. Ik was toen intern begeleider. Je coacht dan leerkrachten over hoe ze kunnen omgaan met kinderen die een speciale aanpak nodig hebben. Ik twijfelde eerst wel even of ik op de directeursfunctie moest solliciteren, omdat het misschien geen goed idee zou zijn om binnen dezelfde organisatie te veranderen van functie. Maar het team stond achter mij, dus ik heb gesolliciteerd en ben aangenomen.
De directeurenscene staat vooral bekend als een wereld van wat oudere mannen. Maar dat ik een jonge vrouwelijke directeur ben, vinden de collega-directeuren van andere scholen binnen de organisatie juist een leuke toevoeging aan het team. En ik krijg van startende leerkrachten geregeld te horen dat het hen inspireert dat ik nog wat jonger ben.
Balans is het geheim om het hoofd koel te houden. Ik werk drie dagen als directeur en ben twee dagen thuis. Ik heb bewust voor parttime werken gekozen, omdat ik een kindje van bijna twee heb. En ik moet zeggen dat een kleintje goed helpt om die balans te vinden, want die vindt het veel te leuk als mama komt spelen. In deeltijd is de functie prima mogelijk, omdat we veel dingen met het team oppakken. Daarnaast vertrouw ik erop dat de groepen doordraaien als ik er niet ben, en voor echte noodgevallen kunnen ze me altijd bereiken.
Mijn ambitie voor de komende jaren is om terug te gaan naar de kern: het lesgeven. Ook wil ik het plezier terugbrengen en zorgen dat de leerkrachten leuk blijven vinden wat ze doen. Je moet in deze tijd van hoge werkdruk namelijk extra goed voor je personeel zorgen. Met kerst heb ik alle collega’s een gelukspotje gegeven. Alle geluksmomenten die ze op hun werk ervaren, mogen ze op een briefje schrijven en in het potje stoppen. Samen hoop ik zo de positieve flow, die er steeds meer heerst, vast te houden.”
‘Als ik op deze leeftijd profvoetballer zou worden, zou ik al zijn afgeschreven’
Lisa ter Veen (32)
Is: directeur van basisschool ’t Venne in Nieuw-Vennep
Sinds: 1 januari
Werkt: vier dagen per week
„Na de havo ben ik de pabo gaan doen en daarna aan de slag gegaan als leerkracht. Ik heb acht jaar gewerkt als leerkracht en werd toen intern begeleider. Sinds 1 januari ben ik schooldirecteur. Vorig jaar had ik mijn opleiding voor schoolleider afgerond en een paar maanden later kwam er een functie vrij als schooldirecteur.
Ik vind het een voordeel dat ik de organisatie al goed ken. Ik ken de leerkrachten, de kinderen en de ouders. Juist die verbinding en persoonlijke aandacht vind ik heel belangrijk. Zo sta ik elke ochtend bij de ingang van de school, omdat ik het belangrijk vind dat ik de leerlingen bij naam ken. Of ik ga met één van de klassen mee zingen. Het leukste aan de functie van schooldirecteur vind ik de managementfunctie en het puzzelen naar het best passende onderwijs. De werkdruk van de leerkrachten proberen we te verlagen door de hulp van leerkracht ondersteuners. Ook hebben we een administratief medewerker in dienst die werk van leraren uit handen neemt. En ik ga in gesprek met een panel van ouders.
Het algemeen boegbeeld van directeuren is toch vaak iemand die wat meer senioriteit heeft. Dat is men gewend vanuit het ouderwetse Nederlandse schoolsysteem. Maar ik zeg altijd maar zo: als ik op deze leeftijd profvoetballer zou worden, dan zou ik al bijna afgeschreven zijn. Juist door mijn leeftijd kijk ik met een frisse blik naar het onderwijssysteem. Plannen voor de toekomst, heb ik nog niet. Ik wil mij de eerst volledig focussen op mijn functie als schoolleider. Welk onderwijs past het best bij de ontwikkelingen van een kind? Met welke vaardigheden kunnen we leerlingen het beste voorbereiden op de toekomst? En hoe kan onze school en onze leerkrachten daarbij aansluiten.”
‘Mijn doel is om leerkrachten uit te dagen en om zo het onderwijs te verbeteren’
Pauline Hesseling (30)
Is: directeur van basisschool De Brug in Aalsmeer
Sinds: 1 januari 2017
Werkt: vier dagen per week
„Ik was 28 jaar toen ik begon met mijn functie als schooldirecteur. Daarvoor heb ik acht jaar voor de klas gestaan in combinatie met een functie als locatieleider en aan bijna alle groepen les gegeven. Nu ik directeur ben, vind ik het vooral belangrijk dat ik mijn team ondersteun om zo goed mogelijk onderwijs te geven aan de kinderen. Wat dat betreft is mijn rol heel faciliterend. De mensen op de vloer zijn de mensen die het moeten doen. Ik kijk dan vooral hoe ik alles het beste kan organiseren. Mijn doel is om de leerkrachten uit te dagen om het onderwijs zó te verbeteren dat kinderen goed worden voorbereid op hun toekomst.
De leerkrachten hebben het zwaar en de werkdruk blijft stijgen. Ze zijn ontzettend gedreven, maar er is veel druk om alles voor elkaar te krijgen. Ik vind het belangrijk om te kijken wat we daaraan kunnen doen. We kunnen gelukkig gebruik maken van werkdruk verlagende gelden. Zo hebben we een vakleerkracht muziek rondlopen, die af en toe de klas overneemt zodat leerkrachten op dat moment andere taken kunnen doen. Ook hebben we een onderwijsassistent in dienst.
Vroeger had ik nooit bedacht dat ik later schooldirecteur zou worden. Wat ik in de toekomst nog zo willen doen, staat nog niet vast. Ik laat mij leiden door uitdagingen die op mijn pad komen. Ik sta open voor verdere ontwikkeling bijvoorbeeld in de toekomst richting een functie als adviseur, interim of wellicht het ministerie.”