Consumenten starten petitie om Xs4all te behouden
Het nieuws dat de dochterondernemingen van KPN binnenkort niet meer zullen bestaan, heeft behoorlijk wat kwaad bloed gezet bij klanten van Xs4all.
De oudste nog actieve internetprovider van Nederland heeft nog altijd een aanzienlijke fanbase, zij zien met ledengen aan hoe deze eigenwijze internetpionier weldra zal worden opgeslokt door de telecomgigant KPN.
Duizenden ondertekenden de petitie Xs4allmoetblijven waarin stellig wordt gepleit om het merk te behouden. Deze petitie is inmiddels bijna 5000 keer ondertekend.
https://twitter.com/jamalouariachi/status/1083323422967517184
Privacy en kwaliteit
KPN kwam donderdagochtend met het bericht naar buiten dat alle dochterondernemingen die vaste aansluitingen bieden in 2019 of 2020 onder de ‘KPN-vlag’ zullen vallen. Hiermee houden Telfort, Xs4all en Yes Telecom op te bestaan. KPN belooft de klanten dat zij niks van deze transitie zullen merken, het telecombedrijf belooft de klanten van de dochterondernemingen dat er niks zal veranderen.
Het schrappen van de merken heeft echter wel tot gevolg dat zaken afzonderlijke merken – inclusief: kantoren, logistieke systemen, directie, marketingcampagnes en de klantenservice – ophouden te bestaan. Vooral dit laatste zien de ondertekenaars, van wie velen al meer dan twintig jaar klant zijn, absoluut niet zitten.
Hoewel de provider absoluut geen prijsvechter is, besteedden deze klanten graag iets meer voor de ‘premium’ internetervaring. Uit de meest recente test van de Consumentenbond bleek ook dat Xs4all op meerdere vlakken de beste provider van Nederland was.
Ook het feit dat de provider een lans brak voor privacy, heeft hun imago zeer goed gedaan. Xs4all heeft meermaals kenbaar gemaakt nooit gegevens van haar gebruikers te delen met andere partijen. De provider levert iets meer dan 200.000 aansluitingen in Nederland.
Hartverwarmend dit. https://t.co/MxvEpJtklv
— XS4ALL (@xs4all) January 10, 2019
Xs4all als pionier
Xs4all begon in 1993 en was hiermee een van de eerste internetproviders van Nederland. Waar merken als Planet Internet, World Online, Het Net, Chello, Tiscali en Wanadoo om uiteenlopende redenen inmiddels kronieken uit het verleden zijn, is de merknaam XS4ALL altijd blijven bestaan. Waar in de jaren ’90 alleen maar internetabonnementen werden aangeboden voor inbelmodems, bieden ze tegenwoordig vooral Alles-in-een pakketten aan met glasvezel- of ADSL-verbindingen, interactieve televisie en vaste telefonie voor zowel consumenten als bedrijven.
Zelfstandig was de provider allang niet meer, in 1998 werd het een dochteronderneming van KPN. Toch heeft het eigenwijze Xs4all, dat zich vooral als een premium merk met uitstekende service profileerde, een behoorlijke hoeveelheid fans opgebouwd en behouden.
De klantenservices van KPN en Xs4all hebben donderdag flink wat verontruste telefoontjes moeten verwerken. Veel klanten overwegen hun abonnement stop te zetten als de telecomreus haar beslissing zal realiseren. Xs4all liet op Twitter weten de steun hartverwarmend te vinden. KPN heeft nog niet op de petitie gereageerd.