Hoe scoor jij op de Metro-verkeersbordenquiz?
Honderdduizenden verkeersborden in Nederland kunnen beter maar gewoon weggehaald worden. Ze zorgen namelijk voor meer verwarring dan verduidelijking.
Idiote boodschap
Van de ruim drie miljoen waarschuwing- en gebodsborden is twintig procent overbodig. Dat beaamt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. „Het is een slechte zaak en ik vind dat ze inderdaad weggehaald moeten worden.” Als voorbeeld noemt hij het totaal onbegrijpelijke verkeersbord in Zaltbommel, dat aangeeft dat de weg verboden is voor tractors, brommers en fietsers. Met daaronder de tekst dat het uitgezonderd is voor tractors, brommers en fietsers. „Een idiote boodschap, die kunnen ze beter maar meteen weghalen.”
Er zijn volgens hem drie redenen voor de overdaad aan onbegrijpelijke en onnodige borden. „Ik vind dat wegbeheerders onvoldoende nadenken over wat een mens kan verwerken tijdens een autorit”, vertelt Tertoolen. „Als er iets verandert plaatst men er al snel een bord bij, zonder na te denken of er al te veel staan of niet.”
Gedateerd
Reden twee is de wettelijke verplichting tot het neerzetten van borden. „Als er een bobbel in de weg zit en er staat geen bord, is dat een strafbaar feit", aldus Tertoolen. „Zodra er een bord staat is het goed.” Ook worden borden gewoon niet weggehaald als ze gedateerd zijn. „Dan staan er borden van omleidingen die allang voorbij zijn of wegwerkzaamheden die al uitgevoerd zijn.”
Dat maakt het voor de weggebruiker moeilijk, want die moet tijdens het rijden de juiste informatie selecteren. „En dat is lastig”, vertelt Tertoolen. „Je kan maar bepaalde dingen aan met je hoofd als je aan het verkeer deelneemt. Dus ingewikkelde lappen tekst komen niet binnen.” Er moet volgens hem gewerkt worden met pictogrammen. „Dat weten we, herkennen we en is makkelijk.”
Verkeersquiz
Jij hebt natuurlijk in groep acht dat verkeersexamen met vlag en wimpel gehaald en bent baas in het lezen van verkeersborden. Daarom heeft Metro een kleine quiz gemaakt, waarin je je kennis nog even kan testen. Allemaal goed? Lekker bezig, jij mag de weg weer op!
Een makkelijke dit, maar hij wordt nog vaak verward met het bord met kruis erdoorheen. Deze betekent dat er niet geparkeerd mag worden aan deze kant van de weg.
Nu maken we het al ietsjes moeilijker. De onderste wist je al, maar hoe zit het nou met het stilstaan of parkeren? Je mag hier tussen 12 en 7 uur niet stilstaan en tussen 7 en 12 niet parkeren. En in de uren dat er wel geparkeerd mag worden, moet er betaald worden. Het wordt nog eens extra verwarrend omdat het bovenste bord letterlijk betekent dat er niet geparkeerd óf stilgestaan mag worden..
Snap je het nog? Oké, dan kunnen we door.
Dit is een beetje een strikvraag, want het gaat hier om een proef met speciale verkeersborden. Dit bord (de linker) geeft aan dat vrachtwagenchauffeurs moeten oppassen en met 40 kilometer door de bocht zouden moeten gaan, zodat er minder trucks kantelen.
Hè. Dit is dus een autodate parkeerplaats, maar dat maakt het er niet per se duidelijker op.. Google leert ons dat het hier gaat om autodelen. Weer wat geleerd.
Een weggevertje, want de bewuste ober staat ook op de foto. Het gaat hier om een zelfgemaakt bord door buurtbewoners, dus deze ga je niet op de weg tegenkomen. Maar goed ook, want obers hebben natuurlijk ook niets te zoeken op de snelweg.
Die had je goed toch? Het lijkt ons duidelijk dat het hier gaat om mensen die een soort rat fotograferen. Haha.
En last but not least..
Is it a bird? Is it a plane? Nee, het is een bord om te laten weten dat drones hier niet welkom zijn. Ook in dit geval gaat het echter om een zelf geknutseld verkeersbord.
En, had jij ze alle zeven goed? We zijn trots op je, een welgemeende handdruk voor jou.